Výměna nápravy na voze Škoda Octavia 1 se může zdát jako těžká práce, s trochou zručnosti to ale zvládne každý. Dnes vám poradíme, jak si vlastnoručně vyměnit nápravu na ikonické oktávce.
Poradíme, jak vyměnit nápravu na Škoda Octavia svépomocí
Články na téma výměna autodílů:
- Klínový řemen - kdy ho vyměnit a co se stane, když praskne?
- Výměna homokinetického kloubu
- Originální autodíly vs. druhovýroba: Co se vyplatí?
- Výměna xenonové výbojky
- Jak sundat a vyměnit hlavici řadící páky
- Výměna gufer ventilů bez sundání hlavy
- Originální autodíly – kdy je zvolit a kdy sáhnout po druhovýrobě?
- Jak vyměnit vzpěry kufru
- Výměna hlavice řadící páky
- Výměna zapalovacích svíček
- Výměna nápravy na vozidle Škoda Octavia 1: Jak na to? - právě čtete
S přibývajícími léty se může vašemu autu stát, že takzvaně „uhnije“ zadní náprava. U vozu Škoda Octavia 1 je to docela běžný jev. Poznáte to podle toho, že máte zadní kolo nepřirozeně vychýleno do tvaru písmene „A“. V takovém případě není dobré s autem nikam jezdit a raději ho převést na odtahovce. Hrozí totiž vystřelení pružiny - což může být velmi nebezpečné nejen pro vás, ale i pro vaše auto.
Máte šikovné ruce a nebojíte se výzev? Výměna nápravy na voze Škoda Octavia 1. generace nemusí být žádná věda. I když pro jistotu doporučujeme dohled zkušenějšího parťáka, s trochou snahy a naším návodem to zvládnete i sami. Zadní nápravu je možné koupit zhruba za 4 tisíce korun s již nalisovanými silentbloky (sehnat můžete i bez, ale následné lisování vám může zabrat opravdu hodně času). Kromě nové nápravy se neobejdete bez základního nářadí, jako je zvedák (alespoň nůžkový, nejlépe dvousloupový), zvládnout to však jde i s klasickým heverem a nožkami pod auto. A samozřejmě nesmí chybět trocha odhodlání a šikovnosti!
Výměna – krok po kroku
- Nejprve na zemi povolte zadní šrouby na kolech. Auto následně zvedněte, sundejte kola. Dále odšroubujte tlumiče pérování od karoserie a odpojte brzdové hadičky od třmenů. Poté odmontujte matice uchycení nápravy k nosníku karoserie. Opatrně vytáhněte starou nápravu z pod vozidla.
- Dále je nutné odmontovat všechny části ze staré nápravy a dát je na novou. Sundejte brzdové třmeny, kotouče, čidlo abs, a ložiska. Pokud máte ještě původní staré ložisko a čidlo abs, doporučujeme rovnou koupit nové. Takovou demontáž totiž nemusí zvládnout. Zkontrolujte stav brzdových hadiček (případně také vyměňte) a namontujte všechny tyto díly na novou nápravu.
- Opatrně zasuňte novou nápravu do otvorů v nosníku karoserie. Namontujte matice uchycení nápravy a utáhněte. Připevněte uložení stabilizátoru. Připojte brzdové hadičky k třmenům. Našroubujte tlumiče pérování ke karoserii. Nasaďte kola a auto spusťte. V této poloze je nutné dotáhnout uchycení nápravy na předepsaný moment. Vždy je nutné dotahovat takové šrouby a matice v zatížené poloze, jinak je můžete za pár kilometrů měnit znovu. Nakonec dotáhněte na požadovaný moment i zadní kola, kompletně odvzdušněte brzdy a máte hotovo.
Zdroj médií: Nikola Vrabel.