🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Náhradní autodíly – kdy se šetřit nevyplatí?

16. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Rozdíl mezi cenou autorizovaného a neautorizovaného servisu může být dost markantní. Týká se to nejen hodinové ceny za práci, ale i samotných náhradních dílů.

Originální autodíly – kdy je zvolit a kdy sáhnout po druhovýrobě?

Co se týče výběru servisu, tak dokud je auto v záruční době, je lepší jezdit do autorizáku a vše řešit tam. Jakmile záruka skončí, je to na vás. Obecně bychom asi doporučili najít si servis někde v okolí bydliště, ideálně dejte na hodnocení na internetu, případně doporučení známých. Spoustu věcí si ale zvládnete vyřešit i sami doma v garáži nebo na zahradě. Cena za hodinu práce v autoservisu se může lišit i několikanásobně, přitom není určující pro kvalitu odvedeného díla.

Výměna oleje

Tady jsme zrovna u jedné z těch věcí, které se dají zvládnout svépomocí. Každopádně na oleji můžete dost ušetřit jeho správným výběrem. Nekupujte ho v autorizovaném servisu a už vůbec nemusíte kupovat mazivo se značkou automobilky. Nejdůležitější je, aby plnilo potřebnou normu automobilky. Typicky se jedná například o normu VW 507.00, kterou předepisuje pro některé motory koncern Volkswagen, případně třeba MB 229.51, což je zase norma Mercedes-Benz. Zdali olej plní nebo neplní potřebnou normu, se dozvíte na obalu. Na cenu ani značku nehleďte, jakmile norma odpovídá, dané mazivo motoru nemůže ublížit a patří do něj.

Co se týče intervalu výměn, tak zde lze jednoznačně doporučit konzervativních 15, nebo dokonce 10 tisíc kilometrů mezi výměnami. Long-life intervaly nikdy žádnému agregátu neprospěly, naopak – po třeba 25 nebo 30 tisících kilometrech jsou aditiva v oleji natolik vyčerpána, že ten přestává plnit svoji funkci.

Filtry

Tady je možnost ušetřit pár stokorun a ničemu to v zásadě vadit nebude. Kabinový ani vzduchový filtr nebývají nijak zásadně drahé položky, ať už se rozhodnete pro originál, nebo náhražku. Vyhnuli bychom se akorát těm skutečně nejlevnějším produktům no-name značek. Stejné je to s filtrem olejovým. Pozor bychom si dávali akorát u filtru paliva, a to zejména u dieselových motorů. Vstřikovače jsou velmi jemné a jakákoliv nečistota je může nevratně poškodit. Zde je tedy lepší vsadit na originál.

Skla

Poměrně často se řeší výměna předního skla poškozeného třeba kamínkem. Tady platí beze zbytku stará pravda, že nad originální díl není, a tudíž při řešení opravy přes pojišťovnu vždy chtějte díl přímo od automobilky. Druhovýroba je tak trochu loterie a obvykle taková skla nevydrží ani zdaleka tolik.

Karoserie

Náhražky plechových panelů karoserie se moc často nevidí, obvykle se tedy sahá pro originál. Jiné je to s plastovými díly, například nárazníky. U těch se stává, že ne úplně přesně sedí, což znamená větší pracnost při výměně. Navíc nesedící nárazník může způsobit menší mezeru mezí ním a dalším dílem, což při kroucení karoserie způsobí nežádoucí kontakt obou částí. I zde bychom se tedy přimlouvali spíše za díl dodávaný automobilkou, klidně v nějaké „economy“ variantě.

Díly podvozku

Koupí neoriginálního ložiska nebo brzdových kotoučů nic nezkazíte, nicméně opět – vyhněte se no-name značkám, berte produkty výrobců, kteří jsou alespoň dohledatelní přes Google. Sporné jsou tlumiče a pružiny, protože u těch může být výrazně odlišná charakteristika. Chcete-li zachovat jízdní vlastnosti stejné, jako mělo auto, když bylo nové, vsaďte na originál. U náhražek doporučujeme nejprve zkusit je vyhledat na fórech, kde se většinou ze zkušeností ostatních dozvíte, jak moc auto „přitvrdí“, nebo naopak „změkčí“, bát se jich však nemusíte, zejména pokud jde o značka jako je třeba Sachs nebo Öhlins.

Motorové díly

Pokud se bavíme vyloženě o motoru samotném, tak třeba na vačkové hřídeli se dá ušetřit celkem dost (originál stojí klidně šestkrát tolik co druhovýroba) a v případě třeba německé značky Borsehung je kvalita a přesnost výroby srovnatelná. Velmi podobné je to i u ojnic. U chladicího okruhu má smysl ušetřit těch pár stovek třeba na tělese vodního chladiče, eventuálně termostatu a hadicích.

Zdroj info: autoexpress, carparts, shell.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články