Jestli nějaké roční období dá autu zabrat, tak je to rozhodně zima. Nízké teploty, společně se solí a sněhem znamenají pro vůz docela solidní utrpení. Na jaře je na místě alespoň základní údržba a kontrola.
Jarní údržba auta aneb co řešit v servisu na jaře

Články na téma servis a údržba vozů:
- Zimní údržba auta
- Jarní údržba auta aneb co řešit v servisu na jaře - právě čtete
- Výměna stěračů - jak často je měnit?
- Ochrana laku auta: Víte, jak na to?
- Výměna stěračů nebo gumiček stěračů
- Náklady na provoz auta
- Jak na kompletní čištění interiéru auta
Akumulátor
To, že baterie přežila zimu neznamená, že vás nevypeče v létě. U rok nebo dva staré bychom to asi nijak nehrotili, ale starší akumulátor není od věci po zimě minimálně dobít, případně nechat proměřit jeho kapacitu v autoservisu. Při správné péči se dá životnost autobaterie prodloužit klidně o dva roky.
Podvozek
Na silnici pokryté ledem a uježděným sněhem se obvykle časem vytvoří "rolety". To jsou takové ty úseky, kde mají tlumiče na pilno, protože povrch pod koly rozhodně není ideální. Těmito malými, ale ostrými nerovnostmi nejvíce trpí tyčky stabilizátorů, u kterých se vytvoří vůle a začnou doslova mlátit. Je to docela dobře slyšet i zevnitř auta - stačí najet na nějaký hrbol a ozve se klepání od příslušného předního kola (nebo obou). Když už budete kontrolovat tyčky, prohlédněte i tlumiče, jestli netečou a omrkněte, jestli nepovolila nějaká z pružin. Obojí indikuje nutnost výměny daného dílu. Zkontrolujte taky manžety na poloosách, které brání prachu a nečistotám, aby ve spojení s mazivem vytvořily brusnou pastu, která má dost destruktivní účinek.
Nabíječky baterií Electromem
Kontrola výfuku
Hodně škody umí nadělat posypová sůl, která miluje kov. Nejvíc to většinou odskáče výfuk. Při zvednutí auta se dá dobře poznat, jak na tom je. Pokud se už vyloženě loupe vrstva plechu z výfukového tlumiče, pak ta další zima bude pravděpodobně pro tento díl konečná. Prohlédněte si také vedení, kde nesmí být nikde díra skrz.
Provozní kapaliny
Tohle zvládnete i na zahradě nebo v garáži - kontrola hladiny oleje není nic složitého. Zároveň se podívejte, jestli nikde neuniká z motoru (to poznáte jednoduše - dané místo bude zkrátka špinavé od oleje). Když už máte otevřenou kapotu, tak se podívejte na hladinu chladicí kapaliny, jejíž nádobu otevřete a hledejte mastnotu na hladině, která by prozrazovala, že do chladicího okruhu proniká mazivo z motoru. Pokud něco takového zjistíte, je na místě co nejdříve navštívit servis.
Vizuální kontrolu si zaslouží i úroveň hydraulické kapaliny (posilovač řízení) a ještě než kapotu zavřete, tak dolejte kapalinu do ostřikovačů. Tu můžete už někdy v první polovině dubna vyměnit za letní, která je na mušky a pyly daleko účinnější než ta zimní. Jo a taky omrkněte stav kabelů a textilie, která bývá ze spodní strany kapoty. Za mrazů se k teplému motoru ráda schová kuna, která pak z nudy hryže kabely, případně onu textilii.
Také čtěte
Prověření klimatizace
Není nic horšího, než za krásného jarního dne zapnout poprvé v sezóně klimatizaci a zjistit, že buď nefunguje, nebo příšerně páchne. To druhé se dá účinně vyřešit vyčištěním, to první je docela problém. Ono totiž není tak úplně od věci zapnout klimu jednou za týden i za hlubokých mrazů, kdy umí velice efektivně dostat přebytečnou vlhkost z interiéru a k tomu se promažou veškerá těsnění a kompresor. Každopádně jednou za dva roky je zhruba ideální interval pro kontrolu, doplnění a vyčištění klimatizace ve specializovaném servisu.