Co je nouzový režim v autě a v jakých případech může nastat

19. 2. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Vypadá to na poklidnou jízdu, jenže z ničeho nic se motor u auta hodí do nouzového režimu a ztrácí výkon. Co teď?

Nouzový režim motoru

Série článků: Odhalujeme závady a chyby na autě:

  1. Jak poznat ucpaný filtr pevných částic
  2. Co je nouzový režim v autě - právě čtete
  3. Jak poznat špatný čep řízení
  4. Jak poznat vadnou zapalovací svíčku

To, že se něco děje vám bezpečně oznámí svítící kontrolka motoru (vypadá jako kuře). Ve většině případů s sebou auto škubne a hned na to začne ztrácet výkon. Nějaká vyšší akcelerace nepřipadá v úvahu a budete rádi, když z auta vymáčknete alespoň 70 km/h - v těžších případech ani to, protože auto dobrzdí do nuly. 

Někdy postačí, když zastavíte a motor zhasnete, poté znovu nastartuje a vše se zdá v pořádku, ale na jak dlouho? V tomto momentě můžete buď pokračovat v jízdě a čekat, jenže vaším čekáním hrozí, že pokud bude problém závažnějšího charakteru, vše se jen zhorší a nebo pro klid na duši se objednat na diagnostiku vozu, kde se zjistí, co je za problém a co se s tím dá dělat.

Problém, který může znamenat cokoli

Nouzový režim nemusí totiž signalizovat jenom jeden problém. Je to asi jako, když člověk dostane horečku a tělo se s ní začíná bránit proti nějaké nemoci, kterých může být nespočet. Motor v tomto případě spoléhá na nouzák, který snad nebudete ignorovat. Mezi nejčastější problémy patří ty s řízením motoru a emise.

Často se problém týká lambda sondy. Ta určuje správný směšovací poměr paliva a vzduchu na základě měření objemu kyslíku ve výfukových plynech a stará se tak o to, aby směs nebyla příliš bohatá nebo naopak chudá.

Příčina ale může být například na palivovém systému - takže klidně i závada na EGR ventilu nebo turbodmychadle (u něj si dávejte pozor na prošoupané podtlakové hadičky), pokud ho v autě samozřejmě máte. Někdy zase může zlobit nějaké čidlo, třeba to na poloze klikové hřídele, případně může být na vině i porucha plynového pedálu. Pokud vám auto ihned po změně režimu "chcípne", pak můžou být na vině i vadné vstřiky.

Jak vidno, spousta možností, jedno je tak jasné, pokud vám motor spadne do nouzáku, rozhodně to není normální a je třeba tento problém řešit. Někdy se bude jednat o banalitu, která vás bude stát sotva pár set korun, ale někdy se může jednat o vážnější záležitost, kterou když budete přehlížet, nemuseli byste se ve finále při opravě doplatit.

Naše rada zní, jakmile se budete potýkat s tímto problémem, zvedněte telefon a vytočte číslo do vašeho autoservisu. Přesnou závadu, pomůže odhalit pouze diagnostika vozu - i když podle některých řidičů není přesná, za to pomůže alespoň zúžit okruh možných závad na minimum. Nicméně bez diagnostiky to bude jako střílet slepé náboje.

Zdroj médií: Pixabay
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?