PRÁCE 🧰

Co je nouzový režim v autě a v jakých případech může nastat

19. 2. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Vypadá to na poklidnou jízdu, jenže z ničeho nic se motor u auta hodí do nouzového režimu a ztrácí výkon. Co teď?

Nouzový režim motoru

To, že se něco děje vám bezpečně oznámí svítící kontrolka motoru (vypadá jako kuře). Ve většině případů s sebou auto škubne a hned na to začne ztrácet výkon. Nějaká vyšší akcelerace nepřipadá v úvahu a budete rádi, když z auta vymáčknete alespoň 70 km/h - v těžších případech ani to, protože auto dobrzdí do nuly. 

Někdy postačí, když zastavíte a motor zhasnete, poté znovu nastartuje a vše se zdá v pořádku, ale na jak dlouho? V tomto momentě můžete buď pokračovat v jízdě a čekat, jenže vaším čekáním hrozí, že pokud bude problém závažnějšího charakteru, vše se jen zhorší a nebo pro klid na duši se objednat na diagnostiku vozu, kde se zjistí, co je za problém a co se s tím dá dělat.

Problém, který může znamenat cokoli

Nouzový režim nemusí totiž signalizovat jenom jeden problém. Je to asi jako, když člověk dostane horečku a tělo se s ní začíná bránit proti nějaké nemoci, kterých může být nespočet. Motor v tomto případě spoléhá na nouzák, který snad nebudete ignorovat. Mezi nejčastější problémy patří ty s řízením motoru a emise.

Často se problém týká lambda sondy. Ta určuje správný směšovací poměr paliva a vzduchu na základě měření objemu kyslíku ve výfukových plynech a stará se tak o to, aby směs nebyla příliš bohatá nebo naopak chudá.

Příčina ale může být například na palivovém systému - takže klidně i závada na EGR ventilu nebo turbodmychadle (u něj si dávejte pozor na prošoupané podtlakové hadičky), pokud ho v autě samozřejmě máte. Někdy zase může zlobit nějaké čidlo, třeba to na poloze klikové hřídele, případně může být na vině i porucha plynového pedálu. Pokud vám auto ihned po změně režimu "chcípne", pak můžou být na vině i vadné vstřiky.

Jak vidno, spousta možností, jedno je tak jasné, pokud vám motor spadne do nouzáku, rozhodně to není normální a je třeba tento problém řešit. Někdy se bude jednat o banalitu, která vás bude stát sotva pár set korun, ale někdy se může jednat o vážnější záležitost, kterou když budete přehlížet, nemuseli byste se ve finále při opravě doplatit.

Naše rada zní, jakmile se budete potýkat s tímto problémem, zvedněte telefon a vytočte číslo do vašeho autoservisu. Přesnou závadu, pomůže odhalit pouze diagnostika vozu - i když podle některých řidičů není přesná, za to pomůže alespoň zúžit okruh možných závad na minimum. Nicméně bez diagnostiky to bude jako střílet slepé náboje.

Zdroj médií: Pixabay.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články