PRÁCE 🧰

Palivové čerpadlo často zničí nedostatek paliva v nádrži

11. 12. 2023 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Závada palivového čerpadla není naštěstí nic, co by se dělo významně často. Avšak jsou faktory, které mají na palivové čerpadlo dost negativní vliv a mohou způsobit nutnost jeho výměny.

Palivové čerpadlo ničí jízda s téměř prázdnou nádrží

Co dělá palivové čerpadlo?

Úlohou palivového čerpadla je dopravovat benzín nebo naftu z nádrže palivovým vedením blíže k motoru. Je umístěno v nádrži a spoléhá na palivo jako chladivo. Uvnitř tělesa čerpadla je elektromotor, který se točí prakticky neustále, takže potřebuje chladit, což kapalina v podobě nafty nebo benzínu zajistí celkem spolehlivě. V případě nafty se využívá i její mazivosti, takže ta čerpadlo i maže.

Jezdíte často na rezervu?

Problém je, když čerpadlo není čím chladit, což je situace, která nastává při nedostatku paliva v nádrži. Začíná to postupně tím, že dojde k nasávání nejen paliva, ale i vzduchu, což způsobí nekontinuální chlazení. Jak paliva dále ubývá, chladí se čerpadlo postupně hůř a hůř, až se přestane chladit úplně, a to v okamžiku, kdy palivo dojde. Auto se zastaví, protože ani motor nemá na co běžet, předtím si však čerpadlo vytrpí svoje, protože se bude přehřívat.

Nebezpečí to představuje pro čerpadla v autech, kde je jízda na rezervu prakticky normou. Pomalu ale jistě se čerpadlo zadírá, až se jednou zadře úplně a je po legraci. Výměna naštěstí není nijak složitá, čerpadlo je docela dobře přístupné, je totiž zpravidla umístěno někde pod zadními sedačkami, kde se nachází i nádrž. Není tedy nutné lézt někam pod auto. Nové čerpadlo může stát jednotky tisíc, ale klidně taky 10-20 tisíc korun, to v případě originálního dílu.

Jak poznat vadné palivové čerpadlo?

Jedním z prvních příznaků bývají horší starty. Startér má snahu točit, ale motor naskočí třeba až po sekundě nebo dvou (obvykle by neměl start motoru zabrat víc jak 0,5 sekundy, v mrazech to může být o něco déle). Palivové čerpadlo obvykle pracuje už po prvním pootočení klíčkem, pokud zezadu slyšíte pískání nebo podezřele hlasité vrčení, je něco v nepořádku. Nemusí to však nutně znamenat špatné čerpadlo, může být jenom zanesený sací koš.

Dalším průvodním jevem může být nekonstantní tah motoru. Vadné čerpadlo nestíhá dodávat dostatek paliva při prudším zrychlování, takže motor třeba na sekundu ztratí svůj elán. Podobně se bude chovat při delší jízdě ve vyšších otáčkách, například po dálnici, kdy může docházet k trhavé jízdě s krátkým přerušováním tahu motoru.

Zdroj info: motor1, carandriver.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jiří Opelka, 9. 3. 2024 7:49
Tak hlavně musí fungovat takzvaný předstřik spuštění čerpadla před startováním ne až při startování vlastním jako to v záruce dělala moje první Oktávka nepřišly na to v autorizovaném servisu dokonce ani v Boleslavi kam to speciálně jelo tam vyměnili baterku že prý tam přišla omylem nesprávná na příčinu jsem přišel až zhruba za dalších půl roku prostě když auto déle stálo cca 4 h a nebyla úplně plná nádrž tak to startovalo Několik vteřin. Benzín se prostě odpařil samozřejmě když se startovalo hned nebo do půl hodiny tak nebyl žádný problém. NHK servis na mě vytáhl Normu ČSAD že Několik vteřin je normál...

Podobné články