Závada palivového čerpadla není naštěstí nic, co by se dělo významně často. Avšak jsou faktory, které mají na palivové čerpadlo dost negativní vliv a mohou způsobit nutnost jeho výměny.
Palivové čerpadlo často zničí nedostatek paliva v nádrži
Články na téma odhalení závad a chyb na autě:
- Co je nouzový režim v autě
- Jak poznat vadný čep řízení
- Vstřikovače – riziko moderních motorů
- Jak poznat závadu termostatu auta
- Palivové čerpadlo ničí jízda s téměř prázdnou nádrží - právě čtete
- Nefungují parkovací senzory? Příčina je často banální
- Jak vypnout nouzový režim auta?
- Kulový čep řízení – jak poznat, že je špatný?
Co dělá palivové čerpadlo?
Úlohou palivového čerpadla je dopravovat benzín nebo naftu z nádrže palivovým vedením blíže k motoru. Je umístěno v nádrži a spoléhá na palivo jako chladivo. Uvnitř tělesa čerpadla je elektromotor, který se točí prakticky neustále, takže potřebuje chladit, což kapalina v podobě nafty nebo benzínu zajistí celkem spolehlivě. V případě nafty se využívá i její mazivosti, takže ta čerpadlo i maže.
Jezdíte často na rezervu?
Problém je, když čerpadlo není čím chladit, což je situace, která nastává při nedostatku paliva v nádrži. Začíná to postupně tím, že dojde k nasávání nejen paliva, ale i vzduchu, což způsobí nekontinuální chlazení. Jak paliva dále ubývá, chladí se čerpadlo postupně hůř a hůř, až se přestane chladit úplně, a to v okamžiku, kdy palivo dojde. Auto se zastaví, protože ani motor nemá na co běžet, předtím si však čerpadlo vytrpí svoje, protože se bude přehřívat.
Nebezpečí to představuje pro čerpadla v autech, kde je jízda na rezervu prakticky normou. Pomalu ale jistě se čerpadlo zadírá, až se jednou zadře úplně a je po legraci. Výměna naštěstí není nijak složitá, čerpadlo je docela dobře přístupné, je totiž zpravidla umístěno někde pod zadními sedačkami, kde se nachází i nádrž. Není tedy nutné lézt někam pod auto. Nové čerpadlo může stát jednotky tisíc, ale klidně taky 10-20 tisíc korun, to v případě originálního dílu.
Jak poznat vadné palivové čerpadlo?
Jedním z prvních příznaků bývají horší starty. Startér má snahu točit, ale motor naskočí třeba až po sekundě nebo dvou (obvykle by neměl start motoru zabrat víc jak 0,5 sekundy, v mrazech to může být o něco déle). Palivové čerpadlo obvykle pracuje už po prvním pootočení klíčkem, pokud zezadu slyšíte pískání nebo podezřele hlasité vrčení, je něco v nepořádku. Nemusí to však nutně znamenat špatné čerpadlo, může být jenom zanesený sací koš.
Dalším průvodním jevem může být nekonstantní tah motoru. Vadné čerpadlo nestíhá dodávat dostatek paliva při prudším zrychlování, takže motor třeba na sekundu ztratí svůj elán. Podobně se bude chovat při delší jízdě ve vyšších otáčkách, například po dálnici, kdy může docházet k trhavé jízdě s krátkým přerušováním tahu motoru.
Zdroj médií: Depositphotos.