Vyjíždění nádrže "do sucha" se nevyplácí rovnou z několika důvodů, přičemž ten, že nedojedete do cílové destinace je tím nejméně závažným. Jízda na výpary může vést až k tomu, že si odrovnáte palivové čerpadlo.
Vyjížděním nádrže „do sucha“ si odrovnáváte palivové čerpadlo
Články na téma tankování pohonných hmot:
- Natankování špatného paliva: Co si počíst?
- Netankujte nádrž až nadoraz. Přečerpaná může prasknout
- Nedělejte tuhle chybu. Zbytečně si odrovnáte palivové čerpadlo
- Proč se jízda na výpary nevyplácí a jak může poškodit auto?
- Jednoduché maličkosti, díky kterým při tankování ušetříte stokoruny
- Nedělejte zbytečnou chybu. Akorát si odrovnáte palivové čerpadlo - právě čtete
- Jak skladovat naftu a benzin v kanystrech? A jak dlouho vydrží?
- Kvalita paliv cestou na dovolenou
- Skladování benzínu
- Přes zimu raději tankujte plnou nádrž
- Benzín a nafta v Polsku – vyplatí se jezdit tam tankovat?
- Proč nepřetankovávat nádrž?
- Natural 95 a 98. Jaké jsou rozdíly? A co na to Natural 100?
- Nekvalitní pumpy podle ČOI
- Kde je možné tankovat benzín bez biosložky
- Jak ušetřit za tankování
- Samoobslužné čerpací stanice
- Jak se nesplést při tankování?
- Tankování v nočních hodinách se vám nemusí vyplatit
Následující řádky budou věnovány standardním palivovým systémům benzínových motorů, které jsou vybaveny nepřímým vstřikem a klasickou palivovou pumpou v nádrži. Novějších systémů (např. common-rail) se problém sice také může týkat, vlastní technické vysvětlení, které si popíšeme níže, se ale zásadním způsobem liší.
- Přečtěte si také: Jízda „na výpary“ může mít neblahý důsledek na kondici auta
Jak dlouho vydrží palivové čerpadlo?
Palivové čerpadlo, coby nepostradatelná sučástka celého palivového systému, se může pochlubit různě dlouhou životností. Ta je však v naprosté většině případů konstruována tak, aby odpovídala životnosti auta. Pravidelným namáháním ji ale můžeme zásadním způsobem zkrátit.
Také čtěte
Na jakém principu funguje palivové čerpadlo?
Samotné fungování elektromotoru v čerpadle spočívá v nasávání paliva pomocí lopatek turbínky přes sítko, odkud ho tlačí do regulátoru tlaků a dále do vstřiků. Pokud ale v nádrži není dostatek paliva, dochází k pěnění a částečnému nasávání výparů do systému.
Elektromotor čerpadla pak musí podávat větší výkon a nedostatečným průtokem se dostatečně nechladí a přehřívá se, což způsobuje vyšší tření, přidření a po letech i zadření ložisek. Čerpadlo tak ztrácí ze své životnosti, což může vyústit v poměrně nákladnou opravu.
- Mohlo by vás zajímat: Tankovat palivo až po okraj nádrže je špatný zlozvyk, kvůli kterému můžete sáhnout pěkně hluboko do kapsy
Jak poznat, že čerpadlo nepracuje správně?
Jedním ze způsobů, jak poznat přetížené čerpadlo, je pocukávání motoru při zvýšeném výkonu, které způsobuje právě nedostatečný průtok paliva. Skutečný stav čerpadla lze ovšem zjistit jedině pomocí diagnostiky pro palivový systém automobilu, která může odhalit přidření ložisek.
Kolik stojí výměna čerpadla?
Výměna palivového čerpadla rozhodně není levnou záležitostí. V některých autoservisech často dokonce odmítají měnit pouze čerpadlo, ale servisní úkon mají nastavený na celý palivový systém. Proto se nevyplácí vyjíždět nádrž „do sucha“ a tuhle důležitou a obtížně vyměnitelnou součástku auta zbytečně přetěžovat.
Zdroj médií: Depositphotos.