Je to častý nešvar spousty řidičů – jakmile cvakne tankovací pistole, chvilku počkají a pak tam naperou ještě litřík dva. Však ono se to tam vejde! A klidně to celé zopakují několikrát. Není to však příliš dobrý nápad.
Přetankovávat nádrž se může nevyplatit
Články na téma tankování pohonných hmot:
- Natankování špatného paliva: Co si počíst?
- Netankujte nádrž až nadoraz. Přečerpaná může prasknout
- Nedělejte tuhle chybu. Zbytečně si odrovnáte palivové čerpadlo
- Proč se jízda na výpary nevyplácí a jak může poškodit auto?
- Nedělejte zbytečnou chybu. Akorát si odrovnáte palivové čerpadlo
- Kvalita paliv cestou na dovolenou
- Přes zimu raději tankujte plnou nádrž
- Benzín a nafta v Polsku – vyplatí se jezdit tam tankovat?
- Proč nepřetankovávat nádrž? - právě čtete
- Natural 95 a 98. Jaké jsou rozdíly? A co na to Natural 100?
- Nekvalitní pumpy podle ČOI
- Samoobslužné čerpací stanice
- Jak se nesplést při tankování?
- Tyto modely aut mohou ujet až 1000 kilometrů na jednu nádrž - již brzy
Hned z úvodu jedno upozornění. Tento článek nemá za cíl vyvolat paniku. Víme doslova o jednom jediném člověku, který měl technický problém, protože přetankovával palivovou nádrž. Níže popsané se neděje příliš často, nicméně není to vyloučené. Můžete ovšem docílit toho, že autu přeplněním ublížíte.
Rozsvítí se kontrolka motoru. Proč?
Moderní auta mají bezpečnostní systém, který řeší výpary vznikající v palivové nádrži. Jedná se o systém, který má vedení ústící do horní části nádrže a tudy putují výpary do filtru s aktivním uhlím a poté přes zpětný ventil do sání. Po nastartování motoru vznikne v sání podtlak, otevře zpětný ventil a doslova vysává výpary, které v nádrži vznikají. Možná už tušíte, kde je problém.
Pokud dojde skutečně k naplnění nádrže až po okraj, reálně hrozí (a pravděpodobně se to stane), že palivo vnikne i do odvětrávacího systému, který na to není stavěný. Konstruovaný je k tomu, aby odváděl výpary, nikoliv kapalinu. Benzín zaplní nádobu aktivním uhlím a ucpe vedení. Obvykle to zjistí řídící jednotka, která rozsvítí kontrolku motoru. Jedná se o závadu, která se bez diagnostiky velmi špatně odhaluje, navíc není úplně levně a snadno řešitelná.
Tepelná roztažnost paliva
Výše uvedené trable nejsou jediná, která ohrožují vozidlo. Je potřeba počítat i s tepelnou roztažností paliv, která v extrému dosahuje i třeba 15 %. A teď si představte, že nádrž naplníte tak, že využijete její celý objem. To uděláte v - 20 °C, dojedete domů a zaparkujete auto v garáži. Tam může být třeba pět, ale klidně taky 15 stupňů, ostatně spousta domů má hned vedle garáže kotelnu. Palivo se ohřeje, zvětší svůj objem. Reálně asi nehrozí nic katastrofického, ale nemá moc smysl to pokoušet.
Jak správně tankovat?
Nedoporučujeme jezdit jak s téměř prázdnou nádrží, tak ale ani s přeplněnou. Žádný extrém není dobrý. Při tankování klidně počkejte, až pistole cvakne a pak ji odložte do stojanu. Když ještě půl litru dotankujete, asi se nic nestane, ona většina aut má v nádrži docela solidní objemovou rezervu, která zajišťuje, že se palivo má kam rozpínat při změně teploty. Rozhodně však nepřečerpávejte nádrž do té míry, že palivo se dere hrdlem ven. Jednak to zanechává stopy na oblečení (vyzkoušeno), nesvědčí to laku auta ani pneumatikám, pokud je palivem ušpiníte, a také je to mrhání penězi.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (7)
"Benzín zaplní nádobu aktivním uhlím a ucpe vedení."
A tepelná roztažnost 15 %? Když něčemu nerozumíte, tak do toho nemluvte.
Ujedu 100km, a palivoměr stále ukazuje plnou :-)