PRÁCE 🧰

Přetankovávat nádrž se může nevyplatit

27. 12. 2023 2 min. čtení diskuze (7) Tipy a rady

Je to častý nešvar spousty řidičů – jakmile cvakne tankovací pistole, chvilku počkají a pak tam naperou ještě litřík dva. Však ono se to tam vejde! A klidně to celé zopakují několikrát. Není to však příliš dobrý nápad.

Proč nepřetankovávat nádrž?

Hned z úvodu jedno upozornění. Tento článek nemá za cíl vyvolat paniku. Víme doslova o jednom jediném člověku, který měl technický problém, protože přetankovával palivovou nádrž. Níže popsané se neděje příliš často, nicméně není to vyloučené. Můžete ovšem docílit toho, že autu přeplněním ublížíte.

Rozsvítí se kontrolka motoru. Proč?

Moderní auta mají bezpečnostní systém, který řeší výpary vznikající v palivové nádrži. Jedná se o systém, který má vedení ústící do horní části nádrže a tudy putují výpary do filtru s aktivním uhlím a poté přes zpětný ventil do sání. Po nastartování motoru vznikne v sání podtlak, otevře zpětný ventil a doslova vysává výpary, které v nádrži vznikají. Možná už tušíte, kde je problém.

Pokud dojde skutečně k naplnění nádrže až po okraj, reálně hrozí (a pravděpodobně se to stane), že palivo vnikne i do odvětrávacího systému, který na to není stavěný. Konstruovaný je k tomu, aby odváděl výpary, nikoliv kapalinu. Benzín zaplní nádobu aktivním uhlím a ucpe vedení. Obvykle to zjistí řídící jednotka, která rozsvítí kontrolku motoru. Jedná se o závadu, která se bez diagnostiky velmi špatně odhaluje, navíc není úplně levně a snadno řešitelná.

Tepelná roztažnost paliva

Výše uvedené trable nejsou jediná, která ohrožují vozidlo. Je potřeba počítat i s tepelnou roztažností paliv, která v extrému dosahuje i třeba 15 %. A teď si představte, že nádrž naplníte tak, že využijete její celý objem. To uděláte v - 20 °C, dojedete domů a zaparkujete auto v garáži. Tam může být třeba pět, ale klidně taky 15 stupňů, ostatně spousta domů má hned vedle garáže kotelnu. Palivo se ohřeje, zvětší svůj objem. Reálně asi nehrozí nic katastrofického, ale nemá moc smysl to pokoušet.

Jak správně tankovat?

Nedoporučujeme jezdit jak s téměř prázdnou nádrží, tak ale ani s přeplněnou. Žádný extrém není dobrý. Při tankování klidně počkejte, až pistole cvakne a pak ji odložte do stojanu. Když ještě půl litru dotankujete, asi se nic nestane, ona většina aut má v nádrži docela solidní objemovou rezervu, která zajišťuje, že se palivo má kam rozpínat při změně teploty. Rozhodně však nepřečerpávejte nádrž do té míry, že palivo se dere hrdlem ven. Jednak to zanechává stopy na oblečení (vyzkoušeno), nesvědčí to laku auta ani pneumatikám, pokud je palivem ušpiníte, a také je to mrhání penězi.

Zdroj info: webuyanycar, carandriver, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.
Vladimír Mejstřík, 28. 12. 2023 20:40
Když jsem měl OI a můj syn FI, tak jsem pistolí odmáčkl na levé straně hrdla nádrže ventil odvětrání a do nádrže se při trpělivosti vešlo ještě téměř 9 litrů. To pak ukazovalo plnou prvních 200 km a ten dojezd! Dělal jsem to mnohokrát a nic se autům nestalo. Byla to nafta, motory TDI.
Petr Novotný, 28. 12. 2023 9:39
Pan redaktor si k % přidal 1. Roztažnost BA95 je cca 5%, mot. nafty cca 3%, při rozdílu cca 40°C. Taky by mu neškodilo trošku více seznámení s konstrukcí palivové soustavy současných automobilů.
Zdeněk Mišurec, 27. 12. 2023 21:06
O erudici článku vypovídá věta:
"Benzín zaplní nádobu aktivním uhlím a ucpe vedení."
A tepelná roztažnost 15 %? Když něčemu nerozumíte, tak do toho nemluvte.
Kalders, 27. 12. 2023 17:27
Kdyby měl člověk dbát všech webových rad, nevím, kam by přišel. Každé tankování přeplním nádrž, ušpiním se, poleju lak, pneumatiky, boty, ale ten pocit, když už jsem tady, tak vezmu PLNOU, ten je vskutku plnohodnotný.
Ujedu 100km, a palivoměr stále ukazuje plnou :-)
[email protected], 27. 12. 2023 12:36
Palivo se vám do odvětrání nedostane. Je tam ochrana proti vniknutí paliva. K tomu vniknutí nemusí teoreticky docházet jenom při tankování ale také přijíždě k dívám palivo v nádrži takzvaně šplouchá. Tedy pan redaktůrek asi neví o čem mluví.
Kalders, 27. 12. 2023 17:36
...to je častý nešvar, že moderní redaktoři nevědí o čem píší, mluví. a ještě jim to zveřejní. Příkladně Pultar z Novy vykládal o nějakém zámku, že má zahradu přes 200 hektarů. redakce to schválila, Borhyová ohlásila, Pultar odreportoval a nikoho z těch znalců ani nenapadlo, že 200 hektarů by byla fakt velká zahrada. A tak je to se vším. Nešťastník, kdo tomu věří

Podobné články