PRÁCE 🧰

Tankování paliva až pod okraj nádrže vás může vyjít pěkně draho

12. 12. 2022 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Spousta řidičů tankuje u čerpacích stanic nádrž až tzv. nadoraz. Po automatickém zastavení tankovací pistole ještě ručně dotáčí palivo až do chvíle, kdy již skoro vytéká z auta. Málokdo ví, že tenhle zlozvyk se jim může šeredně prodražit.

Netankujte nádrž až nadoraz. Přečerpaná může prasknout

Levnější nafta a benzin posledních týdnů vzbuzují v některých řidičích naději, že natankováním plné nádrže na pohonných hmotách ušetří. To v zásadě není špatně a myšlenka majitelů plechových miláčků rozhodně není lichá. To ovšem za předpokladu, že se během tankování nedopustí jednoho zásadního přešlapu.

O šizení zákazníka většinou nejde

Budoucí řidiči nebo ti, kteří kouzlo řízení automobilu prozatím neodhalili, totiž možná netuší, že pokud do auta chtějí koupit plnou nádrž benzínu nebo nafty, pistole v určitou chvíli cvakne a tankování přeruší, jako by nádrž byla plná. I tak do ní jde přidat i litry paliva navíc.

Netankujte nádrž až nadoraz. Přečerpaná může prasknout

Spousta řidičů je tímto zjištěním překvapena. Pokud se jim totiž do nádrže podaří natankovat i o pár litrů víc, než činí oficiální objem nádrže uvedený v technickém průkazu vozidla, občas podezírají pumpaře, že je okrádají špatným měřením dodaného paliva. V některých výjimečných případech může být toto podezření oprávněné, mnohem častější je ale řidičova neznalost.

Do nádrže auta lze totiž nalít mnohem více nafty nebo benzinu, než stojí v techničáku. Objemy bezpečnostního prostoru nádrže (odvzdušňovacích komor a nalévacího hrdla) činí navíc až 17 litrů ke jmenovitému objemu nádrže. Údaje o tom, kolik lze do auta natankovat, jsou uvedeny v návodu k obsluze konkrétního vozidla.

Co když naplníte nádrž na maximum?

Tankovat i po „cvaknutí“ pistole až po okraj nádrže se ale nevyplácí. Pokud se tomuto zlozvyku navíc budete věnovat pravidelně, riskujete nejen poškození nádrže, ale také její roztržení, které může vést až k požáru. V nádrži auta totiž musí totiž zůstat dostatečně velké volné místo.

Důvodem je tepelná roztažnost paliva. Pokud tak třeba v zimě natankujete studené palivo a poté auto zaparkujete ve vyhřáté garáži, objem paliva se může o deset až patnáct procent zvětšit, čímž může dojít k poškození a v krajních případech i k prasknutí nádrže.

Netankujte nádrž až nadoraz. Přečerpaná může prasknout

Kromě toho může doplňování paliva pod zátkou vést také k zaplavení ventilačního systému a současně i uhlíkového filtru, který je zodpovědný za pohlcování výparů. Dalším, méně závažným důsledkem tohoto jednání může být zápach paliva v interiéru vozidla, který je z dlouhodobého hlediska velmi nepříjemný.

Pokud máte auto ještě v záruce a přečerpání nádrže pravidelně praktikujete, můžete v případě jejího poškození narazit i v autorizovaném servisu. Automobilky totiž v případě přečerpání nádrže zpravidla odmítají odpovědnost za následky a řidič si případnou opravu musí hradit sám. Proto je lepší se tohohle zlozvyku zbavit dřív, než k problému skutečně dojde.

Zdroj info: Škoda Auto.
Zdroj médií: Depositphotos.
Kalders, 27. 12. 2023 17:46
Kdyby měl člověk dbát všech webových rad, nevím, kam by přišel. Už po několik aut rovnou ze salónu jedu přeplnit nádrž. Každé tankování se ušpiním, poleju lak, pneumatiky, boty, ale ten pocit, když už jsem tady, tak vezmu PLNOU, ten je vskutku plnohodnotný.
Ujedu 100km, a palivoměr stále ukazuje plnou :-)
Takže můžu zodpovědně prohlásit, že redaktůrek si celý článek vymyslel, protože se nikdy nic za 25 let praxe nestalo. Nevěřte mu ani slovo!

Podobné články