S příchodem chladnějších nocí se každoročně mění i nafta, kterou můžete natankovat na čerpacích stanicích. Mezi motoristy se jí říká “zimní”. V čem je její odlišnost oproti normální naftě?
Od kdy se prodává zimní nafta a čím se liší?
Články na téma pohonné hmoty:
- Jak poznat kvalitní palivo
- Benzín nebo nafta, co vyhrává?
- Paliva pro vznětový a zážehový motor
- Čím se liší zimní nafta a od kdy se prodává? - právě čtete
- Poradíme, jak efektivně ušetřit na pohonných hmotách
- Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy
- Značení paliv není tak jednoznačné, jak na první pohled vypadá
- Přechodová nafta
- Filtrovatelnost nafty
- Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován
- Od kdy se prodává zimní nafta?
- Syntetická paliva
- Výhody vysokooktanových paliv
- Jak ušetřit na benzinu, či naftě cestou na dovolenou?
- Přechodová nafta – od dnešního dne ji tankujete
Krystalky sítem neprojdou
Oblíbeným omylem je, že nafta bez speciálních příměsí prostě a jednoduše zamrzne. Není tomu tak, nafta jako taková obvykle nezamrzá, za vše totiž mohou parafinické uhlovodíky, které se do ní přidávají. Ty mají tu vlastnost, že při teplotách už kolem - 8°C vytvářejí krystaly. Ty při pokusu o nastartování obvykle ucpou filtr, takže nafta se do motoru nedostane, případně jen v nedostatečném množství.
Co s tím?
Do nafty se proto přidávají složky, které tvorbu krystalů omezují. To se dá velice dobře měřit laboratorní zkouškou, která ukáže, za jaké teploty ještě nafta projde filtrem s přesně danou hrubostí. Není to ale tak, že aditiva by se přidávala až na benzínce. Děje se tak už v rafinérii, takže nafta je již distribuována s ohledem na dané období.
Od kdy se prodává zimní nafta
- od 15.4. do 30.9. se prodává “letní nafta” (třída B) s filtrovatelností 0 °C
- od 1.10. do 15.11. a od 1.3. do 15.4. je v prodeji nafta “přechodová” (třída D) s filtrovatelností -10 °C
- od 1.12. do 28.2. pak čerpací stanice prodávají naftu “zimní” (třída F), s filtrovatelností -20 °C
- občas v nabídce můžete vidět i naftu “arktickou” (třída 2) s filtrovatelností -32 °C. Zde je však třeba uvést, že její zavedení není vázáno legislativou.
Pozor na smíchání
Je tedy hezké, že na zimu někdo myslí za motoristy, ale to neznamená, že po prosincovém dolití nádrže natankované koncem září můžete nechat vůz s klidem na duši stát na mraze. Smícháním dvou různých naft dojde i k naředění složek, které zajišťují a zaručují filtrovatelnost. Po usednutí do promrzlého auta a marných pokusech o nastartování se tak můžete s klidem vypravit na autobus. Jistotou může být včasné zakoupení a dolití aditiv do nádrže. Je ale třeba tak učinit zavčas, ještě než přijdou mrazy a s vozidlem se alespoň kousek projet, aby se obsah nádrže promíchal.
Došlo k zamrznutí nafty?
Jestliže za oknem mrzne až praští a vám u horkého čaje dochází, proč váš plechový miláček ráno nenastartoval, pak vězte, že se nic až tak závažného neděje. Ono zamrznutí nafty je vratný proces, jde jen o to, dostat auto alespoň do garáže, či někam, kde je teplota nad 0 °C. Termodynamika pak vykoná svou práci. Nejlepší variantou je samozřejmě tomuto předcházet a myslet na příchod nízkých teplot včas.