PRÁCE 🧰

Zimní nafta se prodává od dnešního dne

1. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Zimní nafta je vyrobená tak, aby řešila největší problém tohoto paliva, kterým je zamrzání. Kdybychom tankovali neupravenou naftu letní, pravděpodobně by v mrazech diesely zkrátka nevyjely.

Zimní nafta se prodává od dnešního dne

Proč nafta zamrzá?

Nafta samotná vlastně tak úplně nezamrzá. Problematická je jedna její složka, a to parafiny. Ty se při teplotě zhruba -7 až -8 °C oddělí a začnou tvořit krystalky. Nejsou nijak velké, z vnějšku to vypadá jako taková zvláštní nažloutlá hmota, skoro jako med nebo máslo. Nicméně krystaly parafinů jsou natolik velké, že neprojdou palivovým filtrem. Namísto toho filtr ucpou, takže zabrání průtoku paliva. Motor možná na okamžik nastartuje, pak zakucká a to je konec.

Dříve se tento problém dal docela dobře řešit přidáním benzínu. Do nádrže nafty se zkrátka „cmrndlo“ dva tři litry z vedlejšího stojanu, což výše popsanému procesu zabránilo. Jenže to fungovalo u starých dieselů, které zkously leccos, včetně třeba fritovacího oleje. Dnešní přímovstřikové motory jsou velmi citlivé na kvalitu paliva a i malý poměr benzínu v naftě pro ně může znamenat vážné problém, pravděpodobně to odskáčou vstřikovače.

Zimní nafta – od kdy?

Abychom zabránili zamrzání nafty, prodává se v období od 1. 12. do 28. 2. nafta zimní, kterou předchází a následuje nafta přechodová (od 1. 10. do 15. 11. a od 1. 3. do 15. 4.). Zimní nafta má garantovanou filtrovatelnost -20 °C, přechodová -10 °C a letní 0 °C. To znamená, že za těchto teplot nafta nezamrzne. Požadovaných vlastností se dosahuje pomocí aditiv, která bod, kdy se parafiny oddělí a krystalizují posunují.

Co když nafta zmrzne?

Z pohledu běžného řidiče, který jezdí často, není třeba nic řešit, systém výměny paliv funguje tak, že zkrátka tankujete vždy tu správnou naftu, která odpovídá aktuálním teplotním nárokům. Horší to mají ti, kteří až tolik nejezdí a třeba naftu z konce září mají v nádrži do prosince. Jednak tato nafta, pokud je v ní biosložka, degraduje (biosložka se odděluje a má tendence ucpávat kdeco), ale zároveň je velmi reálné riziko, že v chladném zimním ránu jednoduše neodjedete, protože dojde k „zamrznutí nafty“. Nejrychlejší pomocí je teplo, které krystaly rozpustí a vrátí palivo do původního stavu. Někteří borci vezmou fén a hodinu foukají na palivové vedení, většinou je však potřeba buď počkat na lepší počasí nebo auto odtáhnout do garáže.

Zimní nafta není arktická nafta

Existuje ještě jeden speciální druh nafty, který je často zaměňován za naftu zimní, a to je arktická nafta. Tu čerpací stanice prodávají v oblastech, kde se dají očekávat velmi tuhé mrazy a její filtrovatelnost je -32 °C. O tom, jestli a kde se bude prodávat, rozhodují samotné řetězce čerpaček, je to čistě na jejich uvážení.

Pozor na aditiva

Řidiči si mohou upravit naftu částečně i sami, a to pomocí aditiv. Třeba VIF Zimní umí zlepšit filtrovatelnost až o 5 °C. Pozor ale na dávkování, které je třeba dodržet tak, jak ho nastavuje výrobce aditiva. Přidáním příliš velkého množství dochází nikoliv ke zlepšení, ale naopak ke zhoršení vlastností nafty, v tom lepším případě to nebude mít efekt žádný. Navíc již aditivovanou prémiovou naftu není třeba dále aditivovat, a to ze stejného důvodu – u každé aditivační látky je dané množství, které funguje optimálně. „Přeaditivace“ nepřinese nic dobrého.

Zdroj info: čepro.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články