PRÁCE 🧰

Jak skladovat benzín

26. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Mít v garáži kanystr benzínu do sekačky není nic špatného. Jenže co když benzín tímto způsobem uskladníme třeba na celou zimu? Škodí to něčemu? A co se vlastně s benzínem děje, když ho po delší dobu nespotřebujeme?

Skladování benzínu

Strategické zásoby si nedělejte

Obecně platí, že pohonné hmoty nejsou určeny k dlouhodobému skladování. Podmínky skladování a doporučenou dobu použitelnosti pohonných hmot udává norma ČSN 65 6500. V běžných podmínkách, kterých je v klasické garáži těžké dosáhnout, nelze po uplynutí 3 měsíců od natankování pohonné hmoty garantovat její původní složení a vlastnosti. Ze zkušeností však víme, že palivům např. půl roku skladování v chladu a temnu nijak neuškodí.

Na delší dobu raději prémiové palivo

Pro potřeby dlouhodobějšího skladování lze doporučit prémiové palivo, například Vervu 100, protože neobsahuje standardně přidávaný biolíh, ale je založena pouze na bázi ETBE (ethyl terc-butylether). Běžné benzíny s biolihem totiž váží vzdušnou vlhkost. Předností například zmíněné Vervy 100 je i nízký obsah olefinů, které mají tendenci polymerovat a vytvářet pryskyřičné úsady. Navíc obsahuje antioxidanty, které mají stabilizační účinky a zabraňují vzniku nežádoucích nečistot a usazenin při skladování. Antikorozní aditiva chrání palivový systém a motor před korozí, čímž prodlužují jeho životnost. Deaktivátory kovů blokují působení kovových iontů, jenž katalyzují oxidaci a polymeraci benzinů.

Voda se časem oddělí

O biolihu je všeobecně známo, že má tendenci vázat vzdušnou vlhkost. Tato vlastnost však do jisté míry nemusí být vždy negativní. Pokud se do benzínu s biolihem dostane voda, biolíh ji na sebe dokáže navázat a v palivu rozpustit, aniž by to mělo nežádoucí dopad na jeho spálení. To však platí pouze do určité míry. Pokud biolíh pohltí vody příliš, tak se směs vody a biolihu odseparuje od benzinu a usadí se na dně nádrže. Po dlouhodobém odstavení vozidla tedy hrozí, že při prvním pokusu o nastartování nasajete do válce motoru právě zmíněnou směs, která špatně hoří a pak nemusíte nastartovat, motor může kuckat, nebo dokonce zhasínat. Přítomnost odseparované vody je dále závislá i na teplotě. Jestliže se teplota benzínu sníží (zejména v zimním období), zmenší se současně i rozpustnost vody, benzín se znovu zakalí a vyloučí další vodu.

V zimě raději plnou

Rádi bychom ještě chtěli řidiče, kteří mají ve zvyku neustále jezdit na tzv. hladové oko, upozornit na jednu důležitou věc. Zejména v zimě při přejezdech z chladného do teplého prostředí dochází, v případě malé zásoby paliva, na stěnách nádrže ke kondenzaci vzdušné vlhkosti, která následně stéká do paliva a postupně se usazuje u dna nádrže. Nejčastěji k tomu dochází například při návštěvách obchodních center, která mají vytápěné podzemní parkoviště, nebo při parkování vozidla ve vyhřívané garáži. Proto zejména přes zimní období doporučujeme udržovat neustále plnou nádrž. Čím více paliva bude v nádrži, tím méně v ní bude vzduchu a na stěnách nádrže nebude hrozit kondenzace vody ze vzdušné vlhkosti. Kondenzace je přirozený fyzikální děj, kterému nezabrání ani tankování prémiových paliv, nicméně vysoká koncentrace aditiv si s případnou vodou a jejími negativními vlastnostmi dokáže oproti standardním palivům poradit lépe.

V čem skladovat benzín?

Ideální je pro skladování kanystr, klidně plastový, ale ne průsvitný. Palivům obecně je nejlépe, když k nim nemůže denní světlo, někde v tmavém koutě garáže, kde teplota příliš nekolísá. Kanystr, podobně jako nádrž, udržujte pokud možno plný.

Zdroj info: specialista na kvalitu paliv.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články