PRÁCE 🧰

Častá chyba řidičů při tankování tiše ničí palivové čerpadlo

2. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Pravděpodobně jste se už někdy ocitli v situaci, kdy ručička palivoměru tzv. „leží na nule“, a vy jen s hrůzou čekáte zlověstné zacukání, které znamená konec. Kromě toho, že riskujete zbytečnou cestu na benzinku s kanystrem, si zaděláváte na mnohem závažnější problém.

Nedělejte tuhle chybu. Zbytečně si odrovnáte palivové čerpadlo

Uvedení do problematiky

Hned na úvod je potřeba zmínit, že se na následujících řádcích budeme věnovat standardním palivovým systémům benzínových motorů, které jsou vybaveny nepřímým vstřikem a klasickou palivovou pumpou v nádrži.

Různých pokročilejších systémů (typicky například vstřikování common rail u dieselových motorů) se problémy spojené s nedostatkem paliva týkají také, ovšem vlastní technické vysvětlení, které si popíšeme níže, se liší.

Jízda „na výpary“ ničí palivové čerpadlo

Pokud vyjíždíte nádrž „na doraz“, můžete k tomu mít mnoho různých důvodů. Od ekonomické stránky věci, přes odkládání tankování na poslední chvíli, až po čirou lenost a pohodlnost.

Tady je ale potřeba uvědomit si, že investice do trvale uložených 300 Kč v nádrži navíc vám může ušetřit tisíce za opravu důležité součástky auta. Pokud totiž máte v nádrži jen velmi málo paliva, říkáte si o poruchu nebo předčasné opotřebení palivové pumpy.

Nedělejte tuhle chybu. Zbytečně si odrovnáte palivové čerpadlo

Palivový systém vám nepoděkuje

Palivové čerpadlo umístěné v nádrži, které tlačí životodárnou tekutinu skrz palivové vedení až k motoru, má u jednotlivých značek automobilů různou životnost. Zpravidla je dimenzováno na celou životnost auta, ale namáháním a častou chybou řidičů se může zásadně zkrátit.

Srdcem palivové pumpy je totiž elektromotor, který je potřeba průběžně ochlazovat. Při normální funkci je chlazení zajištěno tím vůbec nejjednodušším možným způsobem, a sice průtokem samotného benzínu kolem rotoru elektromotoru. Ten nasává palivo přímo do sebe a je chlazen vlastním průtokem.

Pokud ale jezdíte na výpary, pumpa si může začít z prakticky prázdné nádrže přisávat vzduch, což vede k problému. V chlazení elektromotoru totiž nastávají mezery a teplota se plíživě zvyšuje. Nasucho běžící pumpa se navíc přirozeně nemaže palivem, což může spolu se zvýšenou teplotou postupně vyústit až v zadření ložisek.

Nedělejte tuhle chybu. Zbytečně si odrovnáte palivové čerpadlo

Jaké je řešení?

Pokud ručička palivoměru klesne až k rezervě, není to ani zdaleka důvod k panice. Množství pohonných hmot v nádrži ale můžeme v tuto chvíli jen velmi nepřesně odhadovat. S tankováním tedy není radno otálet a palivo je vhodné doplnit ještě před tím, než ručička palivoměru spadne na doraz.

Pokud byste totiž jízdu na výpary opakovaně praktikovali, můžete si časem palivové čerpadlo skutečně odrovnat. Jeho stav bezpečně odhalí pouze diagnostika pro palivový systém automobilu, která vám může z peněženky odčerpat klidně i tisícovku.

To ovšem není nic proti výměně samotného palivového čerpadla, které může kvůli zbytečné chybě řidiče dřív nebo později vypovědět službu. Cena nového čerpadla se pohybuje okolo 2200 až 5500 Kč. Když k němu připočtete ještě nové těsnění a práci automechanika, může se účet za tenhle zlozvyk vyšplhat do desetitisícových výšin.

Zdroj info: mBenzin, Autoforum.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články