PRÁCE 🧰

Co je diagnostika auta a co se z ní dá zjistit?

26. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Automobily, které jsou dnes k dostání, jsou v podstatě takové pojízdné počítače. Jen se to v nich hemží řídícími jednotkami, kdy každá má na starosti něco jiného. Jenže ve chvíli, kdy se něco pokazí, je problém - řidič často není schopen určit, co je špatně. Auto jako takové to ale většinou ví, nebo je schopné alespoň zkušeného mechanika navést. Kromě odborných znalostí je k tomu potřeba autodiagnostika.

Co je to diagnostika auta? A co se z ní dá zjistit?

Články na téma autodiagnostika:

  1. Diagnostika na auta: Co zjistí a jakou vybrat?
  2. Co je a co zjistí diagnostika auta - právě čtete

Co je diagnostika auta

K tomu, aby automechanici byli schopni odhalit problém, slouží autodiagnostika. Je to vlastně způsob, jak se zvenku napojit na řídící jednotku a dostat z ní informace o chybách. S rozmachem digitalizace a palubních počítačů, začaly automobilky používat properietární konektory. Byl v tom jednoduše řečeno pěkný bordel. Jestli to lze k něčemu přirovnat, tak ke zhruba přelomu tisíciletí, kdy se rozmáhaly mobilní telefony.

Tenkrát měl každý výrobce svůj nabíjecí konektor a k němu určenou nabíječku. Aby to nebylo tak jednoduché, tak i v rámci jedné značky se často vyrábělo několik řad mobilů, které se mohly lišit právě nabíjecími konektory. Časem se přišlo na to, že to není úplně ideální řešení a dnes reálně používáme nějaké tři konektory (USB-C, Lightning a okrajově Micro-USB).

Jednotný konektor autodiagnostiky

Podobně se vyvíjely i diagnostické zásuvky (konektory). Koncem 90. let výrobci automobilů přišli na to, že by možná nebylo špatné to všechno sjednotit a ušetřit tím práci sobě i automechanikům. Zhruba od přelomu milénia se tak používá norma OBD2 (On Board Diagnostic). Ta v podstatě sjednotila předešlé systémy do jednoho, respektive dvou. Aby svět nebyl úplně dokonalý, používá se EOBD (Evropské OBD) a JOBD (Japonské OBD).

V praxi to znamená, že přes jednotnou zásuvku obdélníkového tvaru, která má 16 pinů, se diagnostický počítač připojí do jakéhokoliv v Evropě prodávaného vozu. Zásuvka je nejčastěji někde v kabině, v prostoru řidiče, obvykle pod volantem, respektive mezi sloupkem volantu a dveřmi. Většinou pod plastovou krytkou.

Problém je někdy s tvarem zásuvky, který někteří výrobci dělají odlišný a řeší se to redukcemi. Aby nemusel někde v interiéru strašit drát připojený k notebooku nebo diagnostickému přístroji, používá se často konektor s Bluetooth, který bezdrátově komunikuje s počítačem, diagnostickým počítačem, nebo dokonce mobilním telefonem.

Co zjistí diagnostika auta?

Základem jsou co zjistí autodiagnostika jsou údaje o vozidle, tedy výrobce, VIN, číslo firmwaru a podobné věci. O něco zajímavější je paměť závad. Tam se ukládají nahodilé i pravidelně opakující se závady. Další věcí, které automechaniky zajímají, jsou hodnoty ze senzorů a čidel. Z těch lze nepřímo vyčíst, co je špatně, nebo jaká porucha se blíží. Kupříkladu nižší hodnota otevření klapky EGR signalizuje, že by možná nebylo od věci tuhle komponentu vyčistit, protože klapka přes nános sazí nemůže úplně dovírat. Další možností je i věci částečně měnit. Je tak možné promazávat paměť chyb, ale i uvést auto do továrního nastavení.

Pořízení diagnostiky pro takovou tu domácí garážovou údržbu nemusí být špatný nápad, ale člověk s tím musí trochu umět zacházet a znát souvislosti, závislosti a procesy, které se v autě dějí. Ty nejlevnější přístroje, které se propojí právě přes Bluetooth s mobilním telefonem, stojí pár stokorun. Dražší a profesionální diagnostiky se pohybují v řádu tisícikorun a obvykle je jejich funkčnost omezena třeba na jeden koncern. Ty jsou ale určené spíše pro autoservisy.

Zdroj info: J.D. Power and Associates, nonda.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články