Autodiagnostika aneb Ten správný mini počítač pro analýzu vozu

30. 6. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Pojem nebude neznámý pro všechny mechaniky, kteří s přístrojem často pracují. Ale diagnostiku pro auta si může pořídit domů i běžný řidič. K čemu poslouží?

Autodiagnostiky: co to je a co je v nabídce?

Články na téma autodiagnostika:

  1. Autodiagnostiky: Co je v nabídce? - právě čtete
  2. Co je to diagnostika auta? A co se z ní dá zjistit? - již brzy

Autodiagnostika je přístroj, který si rozumí s řídící jednotkou vozu a snadno odhalí záhady a problémy, které mohou za to, že auto nefunguje tak dobře, jak by asi mělo. Zároveň jeho úlohou je odhalit i rozsah škod a vyřešení příčin. Často odhalí i velké bolesti, které se mohou skrývat za něčím jiným a případná výměna komponenty by nepomohla, protože by se problém vyskytoval nadále.

Přístroj ale není všemocný, a v případech, kdy vyjede několik závad, pak člověk musí přihlédnout ke všem faktorům, aby dokázal analyzovat správnou chybu. Samozřejmě to není tak jednoduché. Proces vyhodnocování je poměrně složitý.

Diagnostika se musí skrze kabel přichytit do té správné "zásuvky", aby mohla "komunikovat" s řídící jednotkou vozu. Tato záhadná zásuvka se ve většině případů nachází v kabině u řidiče. Přístroj pak běží sám, v případě použití počítače je nutné mít nainstalovaný příslušný program.

Trocha historie pro začátek

Ne vždy to bylo tak jednoduché jako teď, kdy napojíte auto na diagnostiku a rázem (prakticky do minuty) víte o problémech, které auto může trápit. Na začátku měla každá automobilka svou vlastní normu i standardy pro výstupy z řídící jednotky. Jenže to pak dělalo problém mechanikům, kteří nevěděli, jak s tím pracovat a museli mít v dílnách kolikrát hned několik diagnostik pro různé značky automobilů. Zjednodušení bylo vlastně výhrou pro oba týmy. 

V současné době, tedy už více jak 20 let, se pracuje s jediným souborem norem, který se nazývá OBD (On Board Diagnostic). Toto označení shlukuje následující normy: ISO 9142, ISO 14230, SAE J 1979, SAE J185. Ale pozor soubor se dá dělit ještě na EOBD a JOBD.

A jak již bylo řečeno, aby mohla být diagnostika provedena, musí se přístroj napojit do "zásuvky" k motoru. Jenže některé automobilky stále zůstávají u svých připojovacích otvorů, a tak se často musí přistupovat k různým redukcím, aby se připojení podařilo bez problému. Jsou to sice malé komplikace, ale dokážou znepříjemnit diagnostikování. 

Výhodou ale určitě je, pokud vozidlo dáváte do autorizovaného servisu značky, protože tyto servisy mají diagnostiky přímo od výrobce aut, a tak nehrozí, že by si nevěděli rady, jak se na vaše vozidlo připojit. Což naznačuje i fakt, že originální diagnostické přístroje mají k dispozici jen ti pod křídly značky. Ostatní servisy a samodomo mechanici se musí uchýlit ke koupi produktů třetích stran.

Nahlédnutí pod ruce mechaniků

Ačkoli by to na první pohled mohlo působit velmi jednoduše, není to tak. Autodiagnostika je sama o sobě složitým procesem. Navíc se ještě rozděluje na sériovou diagnostiku a paralelní diagnostiku. Tyto pojmy ale nelze tak snadno rozluštit, neboť se pod nimi skrývají další různé metriky a technologie, které člověk musí umět rozpoznat, číst v nich.

Ostatně, když to tak vezmeme, tak používání přístroje je nic, avšak aby jej člověk uměl správně používat a rozuměl hodnotám, které ukazuje, je potřeba hodně sebevzdělávání a porozumění nejen technologickým parametrům vozidel. Celý proces komunikace auta a přístroje mohou automechanikům alespoň trochu usnadnit vozy, které jsou modernějšího charakteru. Tedy ty, které mají ve svém nitru spoustu elektroniky. S tou si přístroj rozumí přeci jen nejlépe.

Autodiagnostika domů

Ačkoli jste možná nabyli dojmu, že vám takový přístroj nepatří do rukou, není to tak úplně pravda. Samozřejmě, nikdy si domů asi nepořídíte špičkový přístroj za několik desítek tisíc korun, ale můžete si zakoupit levnější alternativu, která (pravda) má trochu omezené a zúžené funkce.

Vlastnění takového přístroje se vyplatí každému, kdo se rád šťourá v autech a případně přístroj propůjčí i sousedovi nebo kamarádovi. Pro základní zjištění problému zcela ideální. A pokud si nebudete vědět rady, nebo přístroj nedá dostatečnou odpověď, pak můžete vyrazit do servisu, kde to rozluští už za vás, bohužel je to ale zpoplatněná služba.

Rada pro koupi je jediná, vždy se ujistěte, že daná autodiagnostika je plně kompatibilní s vaším modelem vozu. 

Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články