Každé dva roky by majitel auta měl se svým vozem absolvovat technickou kontrolu. Řada řidičů to ale podceňuje a pak se diví, že technickou neprojdou. Přitom si stačí dát pozor na některé věci a v případě problému či nejistoty, zajet do servisu. Tam auto dají do pořádku, abyste v klidu technickou kontrolou prošli.
Jakým chybám se vyhnout, když jdete s autem na STK
Články na téma jak se připravit na STK:
- Jakým chybám se vyhnout, když jdete na STK - právě čtete
- Co si vzít s sebou na STK
- Co musí mít přívěsný vozík či vlek k STK
- Technická kontrola - vše, co o ní musíte vědět
- Jak projít STK bez „ztráty kytičky“? Máme pro vás praktické rady i tipy
- Za co si u STK nejčastěji vysloužíte dočasnou technickou?
- Praktický návod, jak připravit auto na STK v roce 2024
- Vyrážíte na STK s přívěsným vozíkem? Tyhle dokumenty sbalte!
Ještě než se objednáte na technickou kontrolu, bude třeba auto řádně zkontrolovat. Hlídat byste si také měli dobu, kdy máte jít znovu na technickou. Řidiči na to zapomínají, a pak se diví, že mají propadlou technickou i více než jeden rok. V případě, že vás zastaví policie, hrozí vám samozřejmě pokuta. Tak si raději v kalendáři vyznačte datum červeným vykřičníkem, ať nemáte zbytečné problémy. Nezapomeňte také na to, že pokud si koupíte nové auto, na technickou jdete až za čtyři roky. Dále pak v intervalu dvou let.
Nejčastější chyby, kvůli kterým auto neprojde STK
Řadu problémů si člověk dokáže odstranit sám, a tak by měl dbát na to, že jakmile vjede do stanice technické kontroly, měly by být tyto problémy odstraněny. Jinak hrozí, že technickou neprojdete. Zbytečné starosti navíc.
Pneumatiky - Nutno si dávat pozor na správnou velikost pneumatik a také hloubku dezénu. Dle zákona č. 133/2011 Sb. §40a odst. 2) musí být minimální hloubka dezénu u zimních pneu čtyři milimetry, a to vždy u vozidel do 3,5 tuny. Zimní období se počítá od 1. listopadu do 31. března. U letních pneu je to pak 1,6 milimetru. Zkontrolovat byste také měli opotřebení pneumatik a také se vaše obutí musí shodovat s tím, co máte uvedeno v technickém průkazu. Je třeba také dodržet velikost ráfků. Pouhým okem zjistíte, jaký je stav pneumatik. Pokud jsou výrazně sjeté, nemá smysl na STK ani jezdit, raději zamiřte do obchodu koupit nové pneu. Nezapomeňte, že kola musí být vždy opatřena homologační značkou.
Také čtěte
Tmavá skla - Abyste na vozidle mohli mít taková skla, musí to být schváleno a homologováno. V opačném případě nemáte šanci technickou projít, a to zejména v případech, kdy si necháte skla zatmavit neprofesionální společností. Velký problém nastává, pokud okna nemají požadovanou světelnou propustnost. Pokud se bez takových skel neobejdete, pak není nic jednoduššího, než si nechat skla zatmavit profi firmou, která vám na skla dá jedině homologovaný produkt, který také odpovídá předpisům o minimální propustnosti světla.
Filtr pevných částic - Vzhledem k tomu, že se auta připojují na diagnostiku, snadno se zjistí, že filtr byl z auta odstraněn. Znamená to jediné - neprojdete. Bez filtru vaše auto nesplňuje povinnou normu emisí.
Někteří možná chtějí ušetřit na repasi nebo čištění filtru, avšak v přepočtu vás jeho následná montáž do auta vyjde na dvakrát tolik. V některých ohledech se nevyplatí šetřit.
Světla - Zkontrolovat světla vám zabere asi pět minut, snadno zjistíte, jestli všechna svítí tak, jak mají nebo je nějaké prasklé. Jedná se tedy o mlhovky, blinkry, zadní světla, couvací světla, brzdová světla a přední světlomety. Většinu světel zvládnete vyměnit sami doma, a pokud ne, stačí vyrazit do nejbližšího servisu. Pohlídat byste si také měli seřízení světlometů.
Tuningové a jiné úpravy - Dávejte si velmi pozor na nelegální úpravy vozidel. Takto upravená auta nemusí projít například emisní kontrolou. Vozy se sníženým podvozkem mají také problém a nahlíží se na ně přísněji. Problémem jsou také neoriginální tlumiče nebo nehomologovaná kola a pneumatiky. U oblíbených SUV jsou problémen například dodělané světelné lampy nebo ochranné rámy. Dále pak úpravy podvozku a přimontované mlhovky. Amatérské přestavby budou vždy při STK znamenat problém.