S tím, jak klesají zejména ranní a noční teploty, není od věci začít se zajímat o kondici baterie v autě. Jakkoli mohla přes léto fungovat bezchybně, až zima obvykle prověří její stav.
Jak vybrat nabíječku autobaterií? A jaké parametry jsou důležité?
Články na téma výběr nabíječky pro auto nebo motorku:
- Jak vybrat nabíječku autobaterií? - právě čtete
- Jak vybrat nabíječku na motorku
- Test autonabíječek aneb která obstála?
- Parametry pro nákup nabíječky
- CTEK MXS 5.0 new recenze
- Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?
- Nabíječka autobaterií s funkcí startování
- Aktuální nabídka nabíječek autobaterií
- Poraďte nám – nabíječky autobaterií Bosch
- Nabíječka na autobaterii – jakou vybrat?
- Nabíječka autobaterií Ultimate Speed – test
- Test: Noco Boost X GBX45 1250A
To, že vůz úspěšně nastartuje po otočení klíčkem, není úplná samozřejmost. Krom jiných závad je často viníkem i špatný stav autobaterie, která za nízkých teplot ztrácí kapacitu natolik, že motor nezvládne "natočit". Aby se takové nepříjemné překvapení nestalo, je dobré mít doma nabíječku, která je schopna akumulátor dobít, případně ho udržovat nabitý. Jenže jak takovou nabíječku autobaterií vybrat?
Co budete nabíjet?
Prvně je potřeba si specifikovat, jakou baterii vlastně bude nabíječka nabíjet. Bude to klasický olověný akumulátor? Nebo půjde o gelový? Ani AGM baterie nezvládnou správně dobít všechny nabíječky, takže je potřeba si toto pohlídat. Dále je dobré zauvažovat, jestli opravdu bude daný výrobek obstarávat jen jeden vůz, nebo třeba i motorku, která má baterii ne 12V, ale 6V.
Budete udržovat?
Některé nabíječky umí i tzv. udržovací režim. To znamená, že se připojí na akumulátor, ten nejprve dobijí a následně ho až do odpojení udržují v nabitém stavu. Činí tak s maximální možnou šetrností, aby se baterie zbytečně neopotřebovávala. Funkce se hodí především těm, kdo až tak často nejezdí, případně autem přes zimu nejezdí vůbec. Pak stačí autobaterii vyndat, připojit na nabíječku a ta už se postará o to, aby na jaře bylo vše připraveno.
Budete oživovat?
Oživení totálně vybité baterie není snadné a neumí ji levnější modely, ačkoliv to výrobci často uvádějí (v praxi taková nabíječka akumulátoru většinou odmítne nabíjet úplně). Vrátit k životu v podstatě mrtvou baterii není něco, co budete dělat každý den, ale čas od času se to hodit může, proto promyslete, jestli to za ten příplatek nestojí.
Jak moc budete nabíječku používat?
Je velký rozdíl mezi tím, když někdo dvakrát za sezonu dobije olověný akumulátor a udržováním firemní flotily, kdy se nabíječka zastaví jen o víkendech. Pro domácí použití postačí nějaký lepší základ, pokud ale třeba sbíráte veterány, stojí už za zvážení trochu větší investice. Ne vždy to platí, ale za značkové výrobky se v tomto segmentu připlácí a lze očekávat i větší trvanlivost dané nabíječky. Za špičku platí švédský CTEK, ale ani německý Bosch by neměl zklamat.
Kde budete nabíjet?
Vyndáte baterii z auta nebo nabíječku přinesete až k vozu a strčíte ji někam pod přední kapotu? A co když sprchne? Nevadí, když nabíječka trochu navlhne? A co mráz? To jsou faktory, které je potřeba zvážit a podle toho vybírat. Některé nabíječky se připojují přímo do zásuvky, jiné mají dlouhý kabel. Existují i takové, kterým nevadí když zmoknou a v případě nízkých teplot se umí přizpůsobit.