PRÁCE 🧰

Ultimate Speed ULGD 5.0 C1 – test

6. 11. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Lidl nabízí na svém webu řadu levných, ale poměrně kvalitních produktů. Rozhodli jsme se otestovat nabíječku autobaterií Ultimate Speed ULGD 5.0 C1. A jelikož to chceme udělat pořádně, rozdělíme test na dvě etapy.

Nabíječka autobaterií Ultimate Speed – test

Když najdete na webu Lidlu něco do garáže nebo dílny, obvykle to je produkt vyrobený s ohledem na maximální užitnou hodnotu za minimální náklady. Něco jako auta od Dacie – nedělat to zbytečně složité, ale splnit nějakou základní kvalitativní úroveň. Proto mám eshop lidl.cz opravdu rád a často se jím jen tak proklikávám a koukám, co mají nového. Jednou mi padla do oka nabíječka autobaterií, kterou jsem opravdu hodně chtěl vyzkoušet. Netrvalo dlouho a měl jsem ji doma.

Balení nabíječky je poměrně jednoduché a strohé. Cením, že se výrobce vyhnul plastovému blistru, při jehož otevírání mám obvykle tendence se zranit, a vsadil na kartonovou krabičku s průhlednou slídou na otevírací části. Krom nabíječky samotné není v krabici nic dalšího, veškeré návody, prohlášení o shodách a další náležitosti obstarala jedna papírová příručka.

Nabíječka Ultimate Speed má solidní návod

Do návodu jsem se samozřejmě začetl a musím pochválit, že krom V/A křivky dává částečně nahlédnout i do toho, jak funguje nabíjecí algoritmus. Nabíječka si samozřejmě umí změřit napětí baterie, na kterou je připojena a výrobce jasně deklaruje, kdy se co bude dít a třeba i to, 7,3 V až 7,5 V je něco mezi nabitou 6V baterií a hodně vybitou 12V baterií, takže raději nabíjení nezahájí a signalizuje chybu. To řada mnohem dražších konkurenčních výrobků neumí, ty vám ani neřeknou napětí akumulátoru a případné odmítnutí nabíjení nebo vyhodnocení autobaterie jako vadné ponechávají s otazníkem. Uživatel pak musí procházet diskusní fóra, případně tipovat, co je špatně. Mimochodem Ultimate Speed ULGD 5.0 C1 sice neumí kompenzovat vliv teploty, protože si ji neměří, ale nechává to na uživateli, což je za mě velmi schůdný kompromis.

Plast, displej, kabely

Tělo nabíječky je samozřejmě z plastu, respektive ze dvou částí. Horní obsahuje elektroniku, displej a vlastně vše podstatné, spodní část je akorát krycí vanička. Mezi spodní a horní polovinou je těsnění. Ochrana proti vodě je IP65, takže není problém nechat nabíječku venku na prudkém dešti, měla by fungovat i v takovýchto podmínkách bez problémů. Dovnitř se podíváme v druhé časti testu, z vnějšku zaujme nejvíc asi displej. Ten má oranžové podsvícení a vedle něj jsou dvě diody. Co je pro mě podstatné – vše je dobře a jasně vidět. Výrobce chytře využil displeje a faktu, že nabíječka samozřejmě umí měřit napětí. Základní režim tedy jen a pouze ukazuje napětí na svorkách baterie, na kterou je přístroj připojen. Funkce čistě informační, ale proč ne?

Proces nabíjení je signalizován graficky pomocí vyplňování ikonky autobaterie čárkami. Nabíjecí režimy jsou čtyři – 6 V, 12 V motocykl, 12 V auto, 12 V AGM/zimní režim. Lithiové akumulátory Ultimate Speed ULGD 5.0 C1 neumí. Vedle displeje jsou ještě dvě diody, červená značí obrácenou polaritu, rozsvícená zelená znamená, že je vše v pořádku a nabíječka je zapojena do zásuvky.

Krom těla jsou důležité i vodiče. Do sítě se nabíječka připojuje pomocí dvoukolíkové zástrčky, zde je vše v pořádku. Kabel pro připojení na autobaterii mi připadá skoro až zbytečně dlouhý, jeho délka je zhruba dva metry, jeho izolace nepůsobí nijak kvalitně. Při nabíjení v mrazech bych se snažil ji moc neohýbat, aby nepopraskala. Na nějaké fancy příslušenství v podobně rychlokonektoru nebo konektoru pro nabíjení přes 12V zásuvku logicky nezbyl v rozpočtu prostor. To však při ceně 499 korun s DPH nelze produktu vyčítat.

Nabije i hluboce vybitou autobaterii

Nejdůležitější samozřejmě je, jak nabíječka autobaterií zvládá svoji hlavní funkci, tedy nabíjení autobaterií. Zde nemám výhrad. Napětí 12,1 V zvládne snad každá nabíječka, nicméně chtěl jsem vyzkoušet chování při napětí nižším. Nic vybitějšího než akumulátor s napětím 8,1 V jsem doma nenašel a popravdě někde kolem 8 V už začíná přituhovat a spousta nabíječek odmítá spolupracovat. Ultimate Speed ULGD 5.0 C1 však bez problémů nabíjení zahájila, což mě potěšilo.

Na to, jak vypadá přístroj uvnitř, jak přesně nabíjí a s čím vším si dovede poradit, se podíváme v pokračování testu. Zatím si však dovolím konstatovat, že za pětistovku je to velmi uspokojivá nabídka se skvělým poměrem cena/výkon. Pakliže byste chtěli takovou nabíječku také, mám pro vás jeden tip – docela často bývá v akci za 349 korun.

Zdroj info: Lidl.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články