Čas od času je nutné nabít baterii i na jednostopém stroji. K tomu potřebujete samozřejmě nabíječku, jakou ale vybrat, postačí ta co už máte doma?
Nabíječka na motorku - podle čeho byste měli vybírat
Články na téma výběr nabíječky pro auto nebo motorku:
- Jak vybrat nabíječku autobaterií?
- Jak vybrat nabíječku na motorku - právě čtete
- Test autonabíječek aneb která obstála?
- Parametry pro nákup nabíječky
- CTEK MXS 5.0 new recenze
- Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?
- Nabíječka autobaterií s funkcí startování
- Aktuální nabídka nabíječek autobaterií
- Poraďte nám – nabíječky autobaterií Bosch
- Nabíječka na autobaterii – jakou vybrat?
- Nabíječka autobaterií Ultimate Speed – test
- Test: Noco Boost X GBX45 1250A
V ideálním světě byste měli vlastnit takovou nabíječku, která nabije jak automobil, tak i motocykl. Zbytečné kupovat dvě, neboť se stačí podívat na stránky některých obchodů a hned uvidíte, že se nejedná o lacinou záležitost. Sice ano, můžete koupit i levnější, ale pak hrozí, že vám nevydrží tak dlouho nebo bude při procesu stávkovat. Čínské a podobné eshopy bychom zavrhli okamžitě.
Na co si dát pozor
Pro účely nabíjení se hodí mít garáž nebo prostor, kde lze nechat baterii mimo stroj uloženou. U nevytápěných prostor jako je třeba právě ta garáž si dejte pozor na teplotu, kterou přístroj snese. Což není až takový problém, protože některé jsou sestavovány až do extrémních mrazů jako je třeba mínus 30. Mít kde odložit baterii je výhoda, například když je motorka zazimovaná, doporučuje se z ní baterii vyndat a zároveň ji jednou až dvakrát za zimu dobít. Ale existují i tzv. "udržovací" režimy. To znamená, že je po celou dobu baterie připojená na nabíječku a podle potřeby ji dobíjí. Což na ulici je docela neproveditelné. Ale rozhodně je to jeden z faktorů, který bychom přidali na seznam pro a proti.
Jak jistě ale víte, baterie na motorky jsou méně kapacitní než ty na osobní vozy. Proto se hodí mít takovou nabíječku, která sama pozná, jestli jde o malou nebo velkou motobaterii a podle toho ji začne nabíjet. Jedna z cenově dostupných nabíječek je například CTEK MXS 5.0, která má právě tu inteligenci poznat, co a jak má nabíjet. Ta je mimo jiné doporučovaná mnoha uživateli na diskuzních fórech. Zejména proto, že umí oživit i totálně vymlácený akumulátor, zatímco konkurenční Bosch s tím má už trošku problém (záleží ale na typu modelu).
Vybírejte podle typu baterie
Vždy byste se ale také měli orientovat podle toho, jakou baterii máte v motorce. Nejběžnější jsou ty olověné, které naleznete i v autech, ale logicky vůči motocyklu s jinou kapacitou. Ty se zpravidla nabíjí nižším proudem. Pokud tedy koupíte kvalitní nabíječku, tak jak již bylo řečeno výše, sama si pozná, jakým proudem nabíjet.
Setkat se ale můžete i s AGM (Absorbed Glass Matt) baterie, které by se měly nabíjet ještě nižším proudem než ty olovněné. Zároveň ale mají dvakrát větší životnost než jiné baterie. A pak jsou samozřejmě gelové baterie, které jsou ale také nejdražší a většinou se používat v top modelech motorek. Tyto baterie je potřeba nabíjet už lepšími a kvalitnějšími nabíječkami, u kterých se dá nastavit i volba nabíjení gelové baterie. Při výběru moto nabíječky se tedy řiďte primárně tím, jakou baterii máte a poté ostatními faktory. Ne všechny nabíječky totiž zvládnout jak olověné, tak zároveň ty gelové akumulátory.