PRÁCE 🧰

Noco Boost X GBX45 – redakční test Portálu řidiče

20. 12. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Když zjistíte, že nenastartujete auto vlivem vybité autobaterie, máte několik možností. Tou nejjednodušší je připojit powerbanku a nastartovat auto přes ni. Vyzkoušeli jsme špičku mezi těmito produkty.

Noco Boost X GBX45 1250A – redakční test Portálu řidiče

Ne že bychom potřebovali každý den startovat vůz s vybitou autobaterií, spíš naopak – sem tam někomu pomůžeme se startem přes kabely. Ale i v takové situaci může startovací powebanka přijít vhod. Člověk nemusí nikde tahat kabely, prostě přijdete, napojíte svorky na póly akumulátoru auta a nastartujete. Pro dobití startovací baterie stačí jízda, při které alternátor postupně energii doplní.

Noco Boost X GBX45 – balení a konektory

Noco přišlo zabalené v moc pěkné krabičce, člověk hned vidí, že si nekoupil produkt za pětistovku. Uvnitř jsme našli vše potřebné, tedy samotnou powerbanku, nabíjecí kabel (USB-A/USB-C), kabely na připojení autobaterie a pytlíček. Je tak možné vše potřebné uchovat na jednom místě, a to klidně někde v autě, ideálně třeba v kufru. Mimo výše uvedené byl v krabičce ještě celkem tlustý návod, ve kterém je v několika jazycích, včetně češtiny, vše potřebné.

Noco Boost X GBX45 1250A – redakční test Portálu řidiče

Noco Boost X GBX45 má několik konektorů. Starý USB-A slouží pro nabíjení třeba mobilních telefonů (5 V při 2,1 A maximálně). Hned vedle je USB-C, kterým lze powerbanku jednak nabíjet, ale stejně tak umí tento konektor energii i poskytnout. Nabíjení je možné výkonem až 60 W, pakliže nabíječka umí Power Delivery 3.0. Naplnit akumulátor energií pak netrvá ani hodinu. Pokud energii ze stejného konektoru čerpáme, je možné využít až 20 V při 3 A, to znamená opět 60 W. Takový výkon zvládne doplnit energii i třeba MacBooku.

Noco Boost X GBX45 1250A – redakční test Portálu řidiče

Oba konektory jsou zakrytované festovními gumovými krytkami. Aby taky ne, když Noco Boost X GBX45 splňuje standard ochrany IP65, je tedy prachotěsný, a odolá stříkající vodě. Zjednodušeně to znamená, že pokud jsou všechny krytky zavřené, není problém nechat powerbanku venku na dešti nebo se s ní třeba vysprchovat.

Nejdůležitější je však konektor pro připojení startovacích kabelů. Je opět samozřejmě pod krytkou a má takový tvar, že kabely nelze zapojit špatně. Vodiče samotné jsou z mědi a svorky jsou popravdě jedny z nejkvalitnějších, jaké jsem kdy viděl. Navíc je v balení i plastový obdélníček, do kterého je můžete nechat „zakousnout“ a přechovávat je tak v částečně otevřené poloze, předchází se tím patrně únavě pružiny, která zajišťuje stisk.

Noco Boost X GBX45 1250A – redakční test Portálu řidiče

Na těle jsou ještě tlačítka a diody, které signalizují stav nabití powerbanky, případně průběh nabíjení. Docela dobrá doplňková funkce jsou dvě svítilny, které umí v případě potřeby posvítit třeba na výměnu kola, zvládnou i blikat nebo fungovat v režimu stroboskopu. Tělo zařízení je z tvrdého, odolného plastu, ze spodní strany je silné pogumování, které udrží přístroj i například na nakloněné kapotě auta.

Noco Boost X GBX45 – používání

Samotné používání je poměrně snadné. K nabité powerbance připojíte startovací kabely, ty následně na baterii vozidla (jedině 12V a olověné). Pak zapnete tlačítkem powerbanku, ta si zjistí pomocí měření napětí, jestli je připojena správně a následně máte 60 sekund na otočení klíčkem a start motoru. Pakliže to nestihnete, powerbanka se vypne a musíte ji znovu zapnout.

Na těle je i speciální tlačítko, kterým lze obejít bezpečnostní ochranu proti přepólování. To v případě, že je baterie vozidla opravdu hodně vytřískaná a má napětí menší jak 3 volty. Stejně tak jsou na těle i ikonky, které rozsvícením signalizují přepólování kabelů na autobaterii, příliš nízkou nebo příliš vysokou teplotu, dále je zde chybová dioda, která signalizuje různým blikáním různé závady.

Noco booster v praxi

Abychom vyzkoušeli, jestli opravdu powerbanka funguje, museli jsme vybít baterii auta – Toyoty Avensis 1.6. Ano, není to žádný velkoobjemový motor, ale tohle bylo v danou chvíli to největší, co jsme měli k dispozici. Nevěřili byste tomu, jaký je problém vytřískat autobaterii do stavu, kdy ani necvakne. Trvalo to hrubě přes deset hodin, nicméně nakonec jsme požadovaného cíle dosáhli. Po připojení powerbanky na svorky následoval naprosto bezproblémový start. Samozřejmě následovaný trochu zvláštním chodem motoru, protože řídící jednotka si potřebovala vše znovu nastavit.

Noco Boost X GBX45 1250A – redakční test Portálu řidiče

Noco Boost X GBX45 1250A – redakční test Portálu řidiče

Oukej, bude to chtít větší výzvu. Takže znovu vybít Toyotu a současně s tím jsme vybili i Fabii 1.4 TDI. Byli jsme zvědavi, jak si poradí relativně malá powerbanka se startem dvou aut hned po sobě. Navíc přes noc přituhlo a startování motorů se reálně odehrávalo v -10 °C. Pro nás poněkud překvapivě nemělo Noco problém ani v takovýchto podmínkách. Nejdřív nadláblo Toyotu, následně i diesel, aby ohlásilo, že je s energií zhruba na polovině. Další vybitá auta jsme už k dispozici neměli, takže tímto náš test skončil.

Závěr

Produkty Noco nejsou levné, konkrétně GBX45 vyjde na 3,5 až 4 tisíce korun. A i příslušenství, jako třeba ochranná pouzdra se prodávají za prémiové ceny. Na druhou stranu musíme uznat, že Noco Boost X GBX45 umí pomoci, a to skutečně excelentně. Nastartujete s ním motor, nabijete si z něj laptop (zhruba do 40 - 50 %), posvítí na práci. Ve svém oboru je firma považována za špičku, a to patrně právem. Na materiálu ani vývoji očividně nikdo nešetřil, na výsledku je to znát. Jestli vás pravidelně trápí vybitá autobaterie nebo spravujete menší autopark, Noco je jistota, že nastartujete.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články