🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Kvalitní nabíječka autobaterií nemusí být drahá

15. 9. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Moderní auta s dobíjením autobaterie dost šetří. Spousta řidičů tak jezdí s akumulátorem, jehož napětí je nevyhovující a způsobuje velmi rychlé opotřebení. Přitom se dá baterii velmi jednoduše pomoci – pravidelně ji dobíjet.

Nabíječka na autobaterii – jakou vybrat?

Na trhu je celá řada nejrůznějších nabíječek. Od těch opravdu levných, až po velmi vymakané, které prakticky úplně všechno zvládnou zařídit za uživatele, který může proces dobíjení autobaterie sledovat v aplikaci na mobilním telefonu. Cílem tedy je, najít tu správnou, která bude dostačovat, ale nezaplatit zbytečně moc.

Jak vybrat nabíječku autobaterií

Technologie autobaterie

Klasický olověný akumulátor s tekutým elektrolytem se spokojí i s nabíjením pomocí jednoduché nabíječky s nastavitelným proudem. Ta zvládne pomocí nastavení proudu nabít autobaterii docela spolehlivě. Pakliže jste s takovou nabíječkou spokojení, není moc důvod pořizovat jinou.

Moderní AGM autobaterie vozů s rekuperací a stop-start systémem nebo GEL akumulátory, které jsou doménou spíše motocyklů, však vyžadují malinko jiný přístup. Je nutné regulovat při nabíjení proud i napětí, což zvládají nabíječky řízené procesorem. Na obalu produktu je obvykle napsáno, jaké technologie zvládá, přičemž obvykle je nutné při nabíjení zvolit příslušný režim. Naprostá většina inteligentních nabíječek však zvládá jak klasiku, tak EFB, AGM i GEL, pozor na lithiové akumulátory, jsou tak trochu specialita a jen omezené spektrum nabíječek si s nimi umí poradit.

Výkon nabíječky

Vždy je u nabíječky uvedeno, jaké autobaterie může nabíjet, respektive na jaké kapacity akumulátorů je stavěna, přičemž obvykle je to specifikováno stylem „pro autobaterie do 120 Ah“. Současně s tím bývá uveden i maximální nabíjecí proud. Když budete nabíjet akumulátor s kapacitou větší, než výrobce doporučuje, celý proces se protáhne. Na druhou stranu je na místě poznamenat, že čím nižším proudem probíhá nabíjení, tím šetrnější je. Ale asi nechcete čekat celý víkend, než se nabíjení autobaterie dokončí, že?

Oživení autobaterie, desulfatace a 6 V

Spousta nabíječek se honosí tím, že zvládá nejrůznější speciální režimy nabíjení. Například aktivace autobaterie, desulfatace a podobně. Zde musíme jednoznačně varovat – levnější produkty to umí jen na papíře, v reálu se o to spíš jenom marně snaží. Trochu zvláštností je režim určený pro 6V autobaterie, třeba veteránů nebo starších motocyklů. Pakliže něco takového v garáži máte, 12V nabíječka je pro takové vozidlo nevhodná. Pozor však na to, že když nabíjíte velmi hluboce vybitou 12V autobaterii, která má napětí pod 6 V, může to nabíječka vyhodnotit právě jako baterii 6V a nabít ji tímto nižším napětím. V takovém případě musíte manuálně navolit režim 12V.

Nabíjení venku

Máte-li ve zvyku nabíjet v garáži, neřešte IP ochranu. Jestliže necháváte auto venku na dešti, hodí se nabíječka, která to snese. Vlhkost, rosa nebo třeba sněžení mohou citlivou elektroniku poškodit. Ochrana IP 65 a vyšší je jistota, že ani za deště se nic zlého nestane, pakliže se samozřejmě voda nedostane přímo na akumulátor.

Pár tipů na nabíječky

Bosch C3

Než kupovat no name nabíječku ze supermarketu, je lepší sáhnout po tomto produktu německého inženýrství. Seženete ho zhruba za 800–900 korun, nicméně nečekejte nic extra. Stejně jako většina levných nabíječek má trochu potíže s nabíjením velmi hluboce vybitých akumulátorů, nicméně pro svědomitější uživatele bude naprosto dostačovat.

CTEK MXS 5.0 new

Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit nabíječku od švédské firmy, která se v oboru pohybuje už delší dobu. Funguje, nabíjí, pokaždé před zimou proběhne režim Recond a mimochodem se dá dokoupit i nějaké to fajn příslušenství. Doporučujeme nabíjecí kabel, který se připojí na autobaterii a vyvede se do lépe přístupného prostoru. Velmi užitečné řešení pro všechny, kdo mají auto se špatně přístupným akumulátorem. Cenově se pohybujeme kolem 2000 korun.

NOCO genius 5

Výrobce, který se proslavil zejména skvělými startovacími zdroji, respektive spíš powerbankami. Nabíječky má neméně výborné, fungují, neprotestují a umějí nabíjet všechny myslitelné auto a moto baterie, včetně LiFePO4. Kdyby si dnes autor článku měl vybrat nabíječku, už by nesáhl po CTEK, ale koupil by za zhruba stejnou cenu právě NOCO.

Zdroj info: autoaku, CTEK, NOCO, Bosch.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články