GEL auto-moto baterie a nabíječky

13. 10. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Mezi ostatními bateriemi ty gelové v lecčems vynikají, mají ale i své nevýhody. Používají se v trochu specifických případech, jako třeba v záložních zdrojích a v poslední době je využívá automobilka Volvo. Jinak je to záležitost spíše okrajová.

Technologie GEL baterií

Neplést s AGM!

Gelovky jako takové nejsou nic nového. Technologie existuje někdy od 50. let minulého století a rozmach zaznamenala v 70. a 80. letech. Pro začátek uvedeme na prvou míru jeden častý omyl: AGM baterie ≠ gelová baterie. Někteří výrobci totiž zahrnují gelové akumulátory do kategorie AGM baterií a naopak, případně AGM říkají gelové baterie. Někdy je to i tak, že je na těle akumulátoru napsáno "GEL", ale ve skutečnosti se jedná o AGM baterii. Jakkoliv jsou si částečně tyto dvě technologie podobné, tak to není to samé, jednotlivé druhy akumulátorů se liší svými vlastnostmi a je dobré to rozlišovat.

Jak gelovky, tak AGM baterie spadají do kategorie VRLA (Valve Regulated Lead Acid), což je označení pro bezúdržbové baterie řízené ventilem. Někdy je to i tak, že je na těle akumulátoru napsáno "GEL", ale ve skutečnosti se jedná o AGM baterii. Obecně se v automobilech používají gelovky jen velmi, velmi okrajově.

Kyselina s gelovitou konzistencí

Teď tedy k technologii gelových baterií. Ta je do značné míry podobná, jako u zmíněných AGM - uvnitř plastového boxu jsou v sestavách kladné a záporné mřížky oddělené separátory. Elektrolyt ale není v separátoru, nýbrž v gelu (odtud název). Ten je vytvořen z kyseliny sírové a jemného křemičitého prášku (SiO2), čímž se dosáhne gelovité konzistence. Jinak je princip stejný, jako u běžných baterií.

Výhody gelových baterií

Gelové akumulátory mají celou řadu výhod. Tou největší je asi fakt, že může fungovat v jakékoliv poloze, lze ho tedy instalovat klidně pootočený o devadesát stupňů a ničemu to nebude vadit. Také netrpí na přehřívání, protože gel dobře vede teplo, které tak předává do okolí. Nemá tedy problém podávat dlouho stabilní a vysoký výkon. Díky tomu jsou gelovky odolné a snášejí dobře vysoké počty cyklů (vyšší než AGM).

Nevýhody gelových baterií

Mezi nevýhody lze zařadit nižší nárazový výkon (tady jsou jednoznačně lepší AGM baterie, které se proto víc používají v automobilech). Další negativum je nižší měrná hustota energie - gelovky jsou při stejné velikosti těžší, než jiné druhy baterií. Vyžadují také speciální nabíječku, protože jsou velmi citlivé na přebíjení. No a v neposlední řadě musíme zmínit i dost vysokou cenu. Za drobné negativum bychom mohli považovat i to, že mají tendence "umřít" dost rychle v porovnání s ostatními akumulátory.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články