PRÁCE 🧰

Baterie s technologií GEL

15. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Gelové akumulátory jsou jedním z těch ne úplně standardních druhů, které jsou spíše okrajové. Pro jistou skupinu motoristů však mají velké výhody, takže ta je používá jako primární volbu.

GEL baterie

Články na téma technologie baterií:

  1. Technologie AGM baterií
  2. Technologie GEL baterií
  3. GEL baterie - právě čtete

Co je GEL baterie?

Podobně jako klasická autobaterie s tekutým elektrolytem, i gelovka má kladné a záporné elektrody a většina volného prostoru je vyplněna elektrolytem. Zásadním rozdílem proti ostatním druhům je však podoba elektrolytu. Namísto tekutého nebo nasáklého ve tkanině (AGM baterie) má u GEL autobaterií, jak už název napovídá, podobu gelu. Není to žádný rozmar výrobců, je to výsledek smíchání standardního elektrolytu a jemného křemičitého prášku.

Výhody GEL baterií

Gelové baterie se samozřejmě nedělají jen tak pro nic za nic. Mají celou řadu výhod, primární je fakt, že není třeba je udržovat tak pečlivě, jako klasické akumulátory s tekutým elektrolytem. Mají malý vnitřní odpor, což znamená velmi nízkou úroveň samovybíjení. Také zvládají skvěle cyklickou zátěž, tedy opakované vybíjení a nabíjení. Díky gelové konzistenci elektrolytu nevytečou a mohou tedy trvale pracovat i v nakloněné poloze. S tím souvisí i fakt, že jim nijak nevadí otřesy a vibrace, vyšší teploty nebo jejich časté změny. Všechny tyto vlastnosti je předurčují k použití všude tam, kde panují náročnější podmínky, například v průmyslu. Dostáváme se tím i k té jedné skupině motoristů, kteří baterie GEL používají velmi často – jsou to motorkáři. 

GEL jako AGM, AGM jako GEL

Trochu hokej dělají někdy v označení výrobci autobaterií, protože ti si v klidu napíší na obal akumulátoru GEL, ačkoliv se jedná o AGM, případně naopak. Za nás je to na hraně podvodu nebo přinejmenším matení zákazníka, bohužel, je to dlouhodobý trend. Jedná se o technologie do značné míry podobné, respektive s podobnými vlastnostmi, nicméně gelové baterie přeci jen mají o něco více výhod, než AGM. Proto si vždy dejte pozor na to, co přesně kupujete, když na obalu s nápisem AGM uvidíte SiO2 (oxid křemičitý), jedná se o "gelovku". S povzdechem musíme konstatovat, že ani sami prodejci v kamenných obchodech často netuší, že ve skutečnosti prodávají zákazníkovi něco trochu jiného, než co potřebuje.

Nevýhody GEL baterií

Co se týče negativ, tak hned jako první musíme zmínit vyšší cenu. Lepší provozní vlastnosti jsou zkrátka něčím vykoupeny. Dále mají GEL akumulátory horší schopnosti nárazového výdeje vysokých proudů. Což je důvod, proč se prakticky nepoužívají v autech, ale hlavně v motorkách, které mají menší motory a nemají tak náročné starty (navíc motocykl většinou nestartujeme v -20 °C se ztuhlým olejem). 

A ještě k tomu „polohování“ – že gelové baterie zvládají provoz v jakékoliv poloze, neznamená, že je jim tak dobře. Ono jim to nevadí, ale při trvalém umístění vzhůru nohama (což je nejhorší možná poloha) nebude životnost zase tak slavná. Primárně jsou zkrátka stavěné na provoz s póly nahoře, případně na boku.

Nabíjení GEL baterií

Stejně jako třeba AGM akumulátory, potřebují i GEL speciální inteligentní nabíječky, které umějí přizpůsobit celý proces technologii. Samozřejmě i uvnitř gelovek mohou vznikat při nabíjení plyny, které je z bezpečnostních důvodů třeba při nebezpečně vysokém tlaku odvést pryč. Baterie je totiž hermeticky uzavřena, nemá žádné zátky, protože není potřeba jakkoliv doplňovat destilovanou vodu. I přesto však mají GEL akumulátory bezpečnostní přetlakový ventil, a to právě kvůli nouzovému úniku plynů. Ventil se otevírá zhruba při tlaku 10 - 30 kPa, aby nedošlo k nafouknutí baterie a jejímu možnému výbuchu.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články