Moderní automatické nabíječky a jejich specifické režimy

22. 1. 2023 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Moderní nabíječky autobaterií zvládají více režimů nabíjení akumulátorů. Umějí tím odstranit sulfataci, prodloužit životnost, ale i třeba jenom udržovat baterii plně nabitou.

Specifické nabíjecí režimy

Odstranění stratifikace

U některých nabíječek je toto zahrnuto v režimu rekondice (např. CTEK). Stratifikace znamená, že se elektrolyt rozvrstvil, respektive, že nahoře je lehčí látka – voda, dole je pak těžší kyselina sírová. Pokud dojde k závažnější stratifikaci, je to docela problém, protože kyselina začne rozežírat materiál mřížek a pak z nich odpadává aktivní hmota. Baterie se tím ničí, klesá jí kapacita i výkon. V nejhorším případě pak odpadne kus mřížky, klesne ke dnu a propojí dvě sousední elektrody, takže dojde ke zkratu. Voda v horní části zase může zmrznout, čímž dojde ke zvětšení jejího objemu a tělo autobaterie může prasknout.

Režim odstraňující stratifikaci, je založen na nabíjení vysokým napětím, ale malým proudem. Elektrolyt začne „vařit“, respektive začnou se v něm tvořit bublinky plynu, které stoupají nahoru a promíchávají tak elektrolyt.

Desulfatace

Sulfát olova se na elektrodách tvoří, když napětí autobaterie klesne pod 12,4 V. Sulfát je nevodivý, takže pokrytím elektrod klesá kapacita i výkon akumulátoru.

Sulfataci odstraní pulsy proudu a napětí, je to obvykle první krok, ještě před samotným nabíjením. Odstranit lze jen sulfáty měkké, starší „tvrdou“ sulfataci není prakticky možné běžnými nabíječkami odstranit. Dříve se to dělalo výplachem baterie peroxidem vodíku, případně existují speciálně za tímto účelem vyrobené desulfatační nabíječky.

Pulsní nabíjení

O pulsy v pravém slova smyslu nejde, ale v dlouhodobém časovém horizontu se režimu možná dá takto říkat. Pulsní nabíjení slouží k udržení akumulátoru nabitého, především v případech, kdy se s autem nejezdí.

Baterie, buď vyndaná z auta, nebo v něm ponechaná, se připojí na nabíječku, která ji nejdříve nabije do plna. Pokud necháme přístroj připojení nějakou delší dobu, zhruba 8-14 dní, podle výrobce, přepne elektronika do udržovacího neboli pulsního režimu. V něm monitoruje napětí na svorkách autobaterie a pakliže poklesne, proběhne dobití do plna. Neustále je tak akumulátor udržován ve stavu 90-100% nabití a je tedy připraven.

Pulsní režim vlastně zabraňuje sulfataci poklesem napětí a je to doporučený postup, pokud někdo třeba odstaví auto na celou zimu nebo pro sezónní akumulátory ve sněžných, ale třeba i vodních skútrech, případně pro baterie v motocyklech.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?