PRÁCE 🧰

Jak dlouho nabíjet autobaterii?

2. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (4) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Jak dobít baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Nabíjení autobaterie má svá pravidla, zejména pokud se jedná o klasický usměrňovač s nastavitelnou hodnotou proudu. V případě automatických nabíječek stačí jen zapojit a čekat.

Doba nabíjení autobaterie

Jak nabíjet autobaterii

Klasický starší typ nabíječky s regulovatelným proudem zvládá bez problémů nabít autobaterii s tekutým elektrolytem, stejně jako akumulátory EFB, což je prakticky to samé, akorát mají silnější desky elektrod. Tento typ nabíječky si sám nereguluje proud ani napětí, takže se nehodí k nabíjení baterií typu AGM, GEL, natož pak pro akumulátory lithiové, které vyžadují velmi specifický přístup.

Nenabíjejte autobaterii v obýváku

Předpokládáme, že se vám povedlo úspěšně lokalizovat a vyndat autobaterii z auta. Je dobré nenabíjet v nevětraných prostorech. Optimální je otevřená garáž nebo dílna, při nabíjení, respektive v jeho poslední fázi, totiž vznikají plyny, které je dobré nechat uniknout, zejména pak vodík, který je výbušný. Asi těžko dosáhnete koncentrace, kdy by doslova vybuchl celý pokoj, na druhou stranu je vždycky lepší, nechat ho unikat (pozor na to, že je lehčí než vzduch), čímž se dostáváme ke druhému kroku.

Otevřete zátky a dolijte vodu

Zátky má spousta klasických akumulátorů z toho důvodu, aby bylo jednak možné dolít vodu a pak také kvůli výše zmíněné možnosti úniku plynů. Pakliže vaše autobaterie zátky má, otevřete je a před nabíjením zkontrolujte hladinu elektrolytu. Nejsou-li desky ponořeny zcela, dolijte destilovanou vodu do výšky zhruba centimetr nad desky. V případě, že se jedná o akumulátor bez zátek, tuto možnost nemáte, nicméně výrobce s tím počítal, takže plyny odejdou tzv. labyrintem.

Připojte nabíječku na baterii, pak do zásuvky

Ohlídejte si správnou polaritu svorek a připojte je na póly autobaterie. Než zapojíte nabíječku do zásuvky, nastavte proud. V případě zcela vybité autobaterie by měl odpovídat desetině hodnoty kapacity. To znamená, že akumulátor s kapacitou 45 Ah nabíjejte 4,5 A, kapacitu 60 Ah proudem 6 A a podobně. Předpokládaná doba nabíjení je deset hodin, ale to je skutečně maximum, pravděpodobně bude baterie dobitá dřív. Jestliže máte proud nastavený, můžete zapojit nabíječku do zásuvky a zapnout ji.

Včas baterii odpojte

Při nabíjení je třeba sledovat napětí akumulátoru. Některé lineární nabíječky se vypnou samy, u jiných se o to musí postarat uživatel. Modernější chytré nabíječky nemusíte řešit vůbec, nabíjení bude ukončeno automaticky. Nabíjení lineární nabíječkou (jednoduchým usměrňovačem) ukončete ve chvíli, kdy elektrolyt probublává, nebo napětí přestalo stoupat, pravděpodobně dojde k oběma jevům současně. Důležité je akumulátor nepřebíjet, protože se tím ničí.

Vyjet můžete dřív

Pakliže potřebujete rychle vyjet, nic se neděje. Nabíjení můžete zkrátit a o zbytek se postará nabíjení jízdou, tedy alternátorem. Po zhruba půlhodině až hodině by už měl mít akumulátor dost energie na to, aby zvládl nastartovat motor. Záleží ale hodně na tom, jestli nabíjíte autobaterii jen třeba z poloviny vybitou, nebo totálně vytřískanou poté, co jste nechali omylem přes noc rozsvícená světla. To si pak holt budete muset počkat o něco déle.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Bodie04, 10. 2. 2024 18:31
Nejsem odborník, ale dříve se používaly nabíječky kondenzátorové. Dnes mikroprocesorem řízené nabíječky třeba kondenzátor nemají, pak je doporučováno zapojit nejříve na AKU, pak do sítě.
Dále:
Já mám postavenou nabíječku, kde si potenciometrem nastavím na ampérmetru (součást nabíječky) 1/20 kapacity a nabíjím 20 hodin, někdy kratší dobu, záleží na vybití. Toto používám od roku 1990 a baterie mi vždy vydržela 10 let +-, ať se jednalo o motocyklové, byly malé, i 6V, nebo později automobilové. Chce to ale zodpovědnost a pohlídat ten čas na vypojení. Není kam spěchat, zapojím v 16hodin, druhý den ve 12 hod. vypojuji.
Richard, 2. 10. 2023 21:14
Tak když přeskočím to, že jsem nikdy v životě neviděl olověnou baterii, do které by se něco dalo dolévat, tak si opět dovolím pár připomínek.
Doba nabíjení baterie: Pokud budeme mít 60Ah baterii a budeme jí nabíjet proudem 6 A, tak za 10 hodin nebude plně nabitá, to by musela být účinnost nabíjení 100 %, což nikdy nebude. Ale nabíjet desetinou kapacity je pomalé, na to by se stejně asi nikomu nechtělo čekat. Vypočítal bych dobu nabíjení jako: t = (C · 1,3) / I kde C je kapacita kterou se chystáme nabíjet a I je nabíjecí proud. 1,3 je pak přibližná konstanta účinnosti.
A poslední věc: Připojování napřed nabíječku k baterii a teprve potom do zásuvky. Toto doporučení slýchám stále dokola a vždy ho rozporuji. Zajímalo by mě, kde na to lidi chodí. Řekněme, že na výstupu nabíječky je nějaká kapacita kondenzátoru C. Energie v tomto kondenzátoru je E = 0,5 · C · U². Když je baterie odpojená, tak napětí je nulové a enerige taky nulová. Když jí připojím k baterii, tak se kapacita musí nabít. To vytvoří jiskru. Naopak když to zapojím napřed do zásuvky, tak kondenzátor se nabije ze sítě a nebude při připojování baterie tolik jiskřit.
Jakub Mokříš, 3. 10. 2023 10:11
Díky za komentář. „Nabíjení desetinou“ je zažitý postup, je to jednoduché na výpočet a doporučují to i odborníci. Nicméně ať si nabíjí každý jak potřebuje, ostatně chytré nabíječky mají někdy také režim rychlonabíjení.
K připojování nabíječky – chápu Váš argument, nicméně v návodech k nabíječkám je obvykle tento postup uváděn. Věřím, že výrobci vědí, proč to tak je. A nebylo by od nás úplně moudré, doporučovat postup jiný.
Richard, 3. 10. 2023 15:42
Ještě doplňek:
Souhlasím, že v návodech je téměř vždy psáno, že se má připojovat napřed baterii. Nicméně 100 krát opakovaná chyba se správnou informací nestane. Je to prostě teoreticky špatně i z hlediska bezpečnosti.
A ještě k nabíjecímu proudu. Měřil jsem, že auto samotné nabíjí proudem v řádu desítek ampér. Podobným proudem bych tedy nabíjel i externí nabíječkou. Ta desetina kapacity platila v "dávných dobách", které už jsem já ani nezažil.

Podobné články