🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Napětí autobaterie byste měli kontrolovat pravidelně

19. 9. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Z napětí autobaterie se dá vyčíst úroveň jejího nabití. Dozvíte se, jestli je na čase ji připojit na nabíječku, nebo vám ještě chvíli vydrží.

Správné napětí autobaterie a její kontrola

Napětí autobaterie a jemu odpovídající úroveň nabití

Napětí autobaterie a úroveň jejího nabití
Napětí autobaterieÚroveň nabití autobaterie
12,6 V - 12,9 V 100 %
12,4 V - 12,5 V75 %
12,2 V - 12,3 V50 %
11,9 V - 12,1 V25 %
méně jak 11,9 V0 %

Jak měřit napětí autobaterie

Vždy měříme u auta, které minimálně několik hodin stojí s vypnutým motorem. Těsně po jízdě je napětí obvykle docela vysoké, je třeba počkat, až se ustálí a poklesne na reálnou hodnotu. Ideální je tedy měření po 12 hodinách a více. Měříme voltmetrem nebo multimetrem, dejte si pozor na nečistoty na pólech, které mohou výsledek zkreslit.

Kdy nabíjet autobaterii

V podstatě cokoliv pod 12,4 V je špatně, naopak nad 12,6 V není třeba akumulátor nabíjet vůbec, protože je do plna nabitý, při napětí 12,5 V nemusíte nabíjet hned, ale v řádu několika dnů by to chtělo. Nabíjení zbytečně neodkládejte, protože tím se akorát rozšiřuje sulfatace a ta stávající přechází z amorfní do krystalické formy. Sulfatace pokrývá elektrody tenkou vrstvou sulfátu, který nevede elektrický proud.

Nabíjecí napětí autobaterie

U nastartovaného motoru se dá změřit i napětí, kterým dobíjí alternátor autobaterii. U starších aut to bude pravděpodobně 14,3 V, novější vozy s rekuperací a stop-start systémem nabíjejí většinou nárazově, a to napětím klidně 15,5 až 16 V. Neděste se, je to tak schválně, protože je to výhodnější z hlediska spotřeby, když je alternátor v zápřahu pořád.

Při delší odstávce zvažte udržovací nabíjení

V manuálu k autu se obvykle dočtete, že pakliže se chystáte vůz na delší dobu odstavit, měli byste ideálně připojit externí nabíječku. Většinou se to týká odstávek v délce dva týdny až měsíc a delších. Nemusíte vyndávat autobaterii, stačí skutečně jen připojit nabíječku, a to buď na póly baterie, případně záporný pól na k tomu určené místo. Jde o to, že když nabíjíte s nabíječkou připojenou na póly, řídící jednotka se nedozví, že akumulátor je nabíjen a není jí jasné, jak je možné, že napětí vzrostlo mezi posledním vypnutím motoru a jeho následným startem.

Pozor také na umístění autobaterie, která bývá často třeba nad zadním podběhem. Nepříliš šťastné umístění však má řešení – ke spoustě nabíječek (například CTEK) se dá dokoupit prodlužovací kabel, který připojíte na svorky baterie (případně na svorku a k tomu určený bod na karoserii) a vyvedete do dobře přístupného místa, například v zavazadlovém prostoru. Nabíječku pak připojujete na prodlužovací kabel a nemusíte si kvůli tomu nikde lámat ruce nad podběhem a složitě se dobývat k baterce.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články