PRÁCE 🧰

Kontrola napětí autobaterie – jak na to?

17. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Napětí autobaterie je jedním z určujících faktorů, podle kterých lze hodnotit a posuzovat její stav. Správné napětí také ukazuje, jak moc je nabitá a zdali není třeba ji dobít.

Kontrola napětí autobaterie – jak na to?

Pro kontrolu napětí autobaterie je nejlepší použít klasický voltmetr nebo multimetr. Záležitost několika stokorun, která se ale občas hodí. Napětí kontrolujeme vždy u auta, které delší dobu stojí. Neznamená to, že musíme vůz nechat měsíc stát, to rozhodně ne. Minimálně pět hodin by ale mělo auto být zamknuté a nesmí běžet motor. Ideální však je měřit napětí na svorkách akumulátoru až druhý den, kdy vůz stojí třeba 12 a více hodin. Důvodem je, abychom měli přesnou hodnotu a nepromlouval do ní zbytkový náboj, stejně jako odběr řídících jednotek, které se postupně vypínají 30 minut až několik hodin po uzamknutí vozidla.

Napětí autobaterie a jeho měření

Měření provádíme tak, že nastavíme na multimetru stejnosměrné napětí a příslušný rozsah. Ideální je, pokud multimetr má polohu „12 V“. Poté přiložíme červený hrot (kladný pól) na kladný pól autobaterie, černý hrot (záporný pól) na záporný pól autobaterie. Pokud póly omylem prohodíte, nic se neděje, jenom se vám na displeji multimetru ukáže napětí v záporných hodnotách. Pozor na to, že vzhledem k obvyklé oxidaci na pólech je do nich potřeba hroty trochu „zabodnout“, jinak můžete naměřit nižší hodnotu, než jaká je skutečná. Měřič napětí autobaterie má mimochodem auto v sobě a řídící jednotka přesné napětí zná. Lze ho tedy vyčíst i z diagnostiky.

Z napětí lze usoudit následující:

  • 12 V a méně – akumulátor je vybitý. Doporučujeme okamžitě ho nabít. Ideálně použijte desulfatační režim, pokud jím nabíječka disponuje. Čím déle bude baterie v tomto stavu, tím více se jí zkracuje životnost vlivem sulfatace.
  • 12,1 V až 12,3 V – opět poměrně kritický stav, který vyžaduje co nejdřívější nabití nabíječkou. Při tomto napětí rovněž dochází k sulfataci i ke stratifikaci elektrolytu.
  • 12,4 až 12,5 V – akumulátor není nabitý do plna, ale zároveň není nutné ho hned nabíjet. Rozhodně to však neznamená, že je dobré auto nechávat takto třeba tři týdny stát, což platí především pro spodní hranici (12,4 V a lehce nad tuto hodnotu). Napětí bude stále klesat a hrozí, že dojde k sulfataci elektrod.
  • 12,6 V - 12,8 V – správné napětí autobaterie nevyžaduje nabíjení.

Jak rychle může klesat napětí autobaterie?

O tom, v jaké kondici akumulátor je, prozradí mnohé i to, jak rychle klesá jeho napětí po nabití do plna. Pozor však na to, že i auto může mít nějaký „černý odběr“, tedy něco, co odebírá neustále energii a baterii to vybíjí. Od nabití nabíječkou do plna by měl uplynout minimálně týden, než napětí poklesne na úroveň 12,5 až 12,6 V. Pokud napětí klesne do druhého dne tak, že je autobaterie zralá znovu na dobití, je pravděpodobně již špatná, desky jsou zasulfatované, nebo dokonce rozpadlé. Při prvních mrazech lze očekávat, že se nepovede motor nastartovat.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články