🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Kontrola správného napětí autobaterie

17. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Co nám o stavu autobaterie prozradí v domácích podmínkách nejvíc, je asi její napětí. Jak ho zkontrolovat a co z toho lze usoudit bude předmětem tohoto článku.

Napětí autobaterie – jaké je správné a kdy nabíjet?

Proč je důležité napětí autobaterie

Každá baterie musí mít pro správnou funkci určité napětí. V případě autobaterie správnou funkcí rozumíme především schopnost nastartovat motor, tedy vydat docela vysoký proudový výkon po dobu několika desetin sekundy, až několika sekund. K tomu je samozřejmě potřeba, aby udržela v chodu všechnu palubní elektroniku, i když dojde k odpojení nabíjení. U starších aut se tak dělo při poruše alternátoru, dnešní vozy odpojují dobíjení úmyslně, aby se šetřila spotřeba, a tedy i emise.

Měření napětí autobaterie není diagnostika

Spousta řidičů má tendence hodnotě napětí přisuzovat i nějaký stav akumulátoru. Zde musíme jednoznačně varovat, že napětí je pouze vodítkem a nemusí nám o reálném stavu autobaterie říct skoro nic. Respektive můžeme odhadnout, jak na tom baterie je, ale k tomu, abychom pochopili, v jakém stavu přesně je a jak dlouho ještě bude sloužit, potřebujeme diagnostický přístroj, ideálně přístroje dva – elektronický tester, měřící především odpor, a pak tester zátěžový, který ukáže, jak se akumulátor chová, když po něm chceme vysoké proudy.

Jak změřit napětí autobaterie

K měření v domácích podmínkách bohatě stačí voltmetr nebo multimetr. Přímo pro potřeby řidičů se dělá i voltmetr do autozásuvky, který ukáže na digitálním displeji hodnotu napětí. Co však je potřeba vzít v potaz, je zbytkový náboj. Po jízdě nebo dobíjení externí nabíječkou vykazuje akumulátor vyšší napětí, než třeba druhý den ráno. Proto vždy s měřením čekáme minimálně několik hodin, ideálně však do druhého dne. Jedině tak dostaneme reálný výsledek. Samotné měření provádíme ideálně na pólech autobaterie, které by měly být čisté. Na znečištěném nebo umaštěném kontaktu se doberete nepřesného výsledku.

Napětí autobaterie:

  • 12,6 V - 12,8 V – autobaterie je plně nabitá, nevyžaduje dobíjení.
  • 12,4 V - 12,5 V – baterie není plně nabitá, nicméně nevyžaduje okamžité nabíjení. Když hodnotu 12,5 V naměříte třeba den nebo dva poté, co byl akumulátor do plna dobitý, není to úplně dobré a jeho životnost je u konce.
  • 12 V - 12,3 V – co nejdříve autobaterii nabijte, neodkládejte to. Pod úrovní 12,4 V už dochází k sulfataci a zrychlené stratifikaci. Ani jedno z toho nechcete, aby se v akumulátoru dělo, protože ho to ničí. 
  • Pod 12 V – nabijte ideálně s rekondičním nebo desulfatačním režimem nabíječky. Cokoliv pod 12 V je zkrátka špatně, baterie trpí, sulfatuje a velmi rychle se opotřebovává. Nabijte ji opravdu hned.

Pozor na napětí pod 6 V

Ve chvíli, kdy napětí klesne pod 6 V, je pravděpodobně s baterií amen. Pakliže to způsobila nějaká běžící elektronika nebo rozsvícená světla, co nejdřív ji nabijte, ale pozor! Některé nabíječky umí nabíjet i starší typ akumulátorů, který měl standardně 6 V a elektrosoustava vozu pracovala s tímto napětím. Reálně hrozí, že chytrá nabíječka přepne do režimu, kdy bude nabíjet na 6 V. Když se tak stane, buď přepněte manuálně na 12V režim, nebo můžete zkusit připojit přes startovací kabely jinou, plně nabitou autobaterii a počkejte, než napětí té vybité stoupne (ideálně nastartujte auto a nechte ji nabít jízdou, pak teprve nabíječkou).

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články