PRÁCE 🧰

Zátěžový tester autobaterií

2. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Pomocníci startu Tester akumulátoru Auto-moto baterie a nabíjení

K otestování baterie lze v zásadě použít dva druhy přístrojů – digitální tester a zátěžový tester. Druhá možnost je o dost levnější a principem mnohem jednodušší.

Zátěžový tester autobaterie

Články na téma tester akumulátoru:

  1. Jak vybrat tester autobaterií
  2. Ověřený tester akumulátoru
  3. Tester autobaterie Konnwei KW208
  4. Zátěžový tester autobaterie - právě čtete

Obecně k testování autobaterií

Každý akumulátor má určitou životnost. Tu lze prodloužit, nebo zkrátit péčí, jakou mu dopřáváme. Chceme-li zjistit, jak na tom autobaterie je a kde zhruba se na časové ose životnosti nachází, musíme použít nějaký tester. Ona totiž i relativně špatná autobaterie může bez problémů startovat auto a fungovat jak má. Jednoho dne ovšem „klekne“ z ničeho nic, na potvoru zrovna když člověk někam spěchá a nutně potřebuje někam jet.

Kde je lepší zátěžový tester autobaterie

Digitální testery umí leccos, ale reálně nemají vlastně možnost autobaterii otestovat. Nekladou na ni žádné nároky, jenom proměří její napětí a vnitřní odpor, když uživatel zadá její typ, kapacitu, někdy i startovací proud, umí vypočítat, jak na tom zhruba akumulátor je. Důležité je zde to slovo „vypočítat“, které implikuje, že se tester dobere k nějakému závěru tak trochu oklikou. I z naměřených údajů však lze leccos usoudit, například hodnota vnitřního odporu roste s tím, jak pokročilá je na elektrodách sulfatace. Třeba studený spoj v baterii však neodhalí.

Zátěžový tester akumulátorů je oproti tomu digitálnímu velmi jednoduché až prosté zařízení. Typicky umí měřit napětí pomocí voltmetru, takže po připojení na autobaterii ukáže, jak na tom aktuálně je. Je možné s ním otestovat i alternátor a jeho schopnost dobíjet. Hlavní kouzlo ale tkví ve schopnosti autobaterii poskytnout odpor, tedy chtít po ní nějaké proudy, většinou 100 nebo 200 ampér. Tak je možné sledovat, jak se baterie pod reálnou zátěží chová a z toho usuzovat na její stav. Napětí nesmí při zátěži spadnout pod určitou mez, ta se mění v závislosti na okolní teplotě viz tabulka:

Pokles napětí autobaterie

Zároveň je možné díky zátěži a s tím spojeným teplem odhalit i studený spoj. Ceny zátěžových testerů mohou být různé. Jsou přístroje za pětistovku, ty větší, které požadují po baterii vyšší výkony, stojí klidně ke dvěma tisícovkám. Testery mají více stupnic, které odpovídají různě výkonným autobateriím, je tedy třeba nejprve zjistit, jaký je startovací proud měřeného akumulátoru a poté odečítat na správné stupnici.

Nejlepší test autobaterie

Jak digitální, tak zátěžový test má svá pro a proti. Každý ukáže něco trochu jiného a nejlepší je zkombinovat oba, tedy provést prvně digitální test, následně poskytnout akumulátoru zátěž, ať se ukáže, jak funguje v praxi. Jedině tak se lze dobrat k nějakému relevantnímu výsledku.

Zdroj info: Honoris.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články