🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

Ověřený tester akumulátoru

22. 2. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Pomocníci startu Tester akumulátoru Auto-moto baterie a nabíjení

S otestováním autobaterie to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Stoprocentní test totiž vlastně provést ani nelze.

Ověřený tester akumulátoru

Články na téma tester akumulátoru:

  1. Jak vybrat tester autobaterií
  2. Ověřený tester akumulátoru - právě čtete
  3. Tester autobaterie Konnwei KW208
  4. Zátěžový tester autobaterie

Digitální ověřený tester autobaterie není všemocný

Celý problém je v tom, jak vlastně daný tester funguje. Klasický digitální tester totiž vlastně baterii ani nezatíží. Pokud je akumulátor nabitý na 100 % své kapacity, dobereme se k nějakému výsledku. Tyhle přístroje fungují totiž tak, že pustí střídavý proud do akumulátoru protisměrně (od mínus do plus), a to zhruba 1 V. Měří tak vnitřní elektrický odpor a z kapacity baterie zadané do testeru vypočítají startovací proud, kterého je baterie schopna.

Digitální tester ale neumí odhalit studený spoj, protože baterii nezatěžuje a neumí ani odhalit, proč je vnitřní elektrický odpor vyšší, než by měl být. Zvládne detekovat tvrdý zkrat, ale ne mikrozkraty, které má na svědomí počínající sulfatace. Kvalitní diagnostický přístroj, který umí zhodnotit reálný stav, vyjde na čtyři tisíce korun a více. I tak ale člověk musí vědět, co dělá a rozumět procesům, které se uvnitř autobaterie odehrávají.

Odporový tester

Reálné podmínky lépe nasimuluje tester odporový. Ten akumulátor zatíží, a to dost silně - klidně 200 A. Současně s tím měří napětí na pólech. Je tak možné sledovat, jak se v čase toto napětí mění a z toho usuzovat, jak na tom baterie je. Tyto testery autobaterií jsou levnější, ale také mají svá úskalí. Neodhalí třeba sulfataci na deskách, což může být příčina nižšího poskytovaného výkonu. Je třeba také brát v potaz kapacitu baterie - stupnic je tam více, pro většinu základních kapacit.

Americký test

Velmi praktickým způsobem testují autobaterie v USA. Tam si určili proud 25 A jako jakýsi průměr součtu všeho, co v autě odebírá energii. Zatíží tedy plně nabitý akumulátor 25 ampéry a měří napětí na kontaktech. Jakmile to klesne na 10,5 V, je test ukončen. Z toho za jak dlouho se to stane, je možné porovnávat baterie mezi sebou, ale i odhadnout, jaká je kondice autobaterie třeba dva roky používané.

Zdroj info: Autoaku.
Zdroj médií: redakce.

Podobné články