Z čeho se skládá akumulátor a jak vypadá uvnitř

13. 12. 2021 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Tušíte, jak vypadá uvnitř autobaterie? A víte, co tam najdete, když ji rozříznete? Vyzkoušeli jsme to a podívali jsme se dovnitř klasického akumulátoru s olověnými deskami a volným elektrolytem.

Z čeho se skládá akumulátor

Články na téma autobaterie:

  1. Jak vyměnit autobaterii
  2. Správné napětí autobaterie
  3. Napětí autobaterie
  4. Z čeho se skládá akumulátor - právě čtete
  5. Paměťový efekt baterie
  6. Baterie do obytného auta a karavanu - již brzy
  7. Odpojovač baterie - jak funguje? - již brzy
  8. Legování baterií Pb - Sb, Pb - Ca, další legury Ag, C - již brzy

V plastovém boxu

Abychom dodrželi nějaký systém, začneme zvenku, tedy tím co na baterii můžeme vidět bez jakýchkoliv zásahů do její integrity. Nejdůležitější je asi obal, ten se skládá z jednoduchého plastového boxu. Do toho se při výrobě "nasype" vše potřebné a před nalepením nálepek a loga výrobce se na něj navaří víko, které je taktéž plastové. Vznikne tak uzavřená schránka se dvěma póly v podobě kovových čepiček.

Někdy je na baterii nasazena ještě jakési druhé plastové víko pro rekombinaci vznikajících plynů, ale není to pravidlem. Krom pólů ale ještě musí na vrchní straně akumulátoru být otvor pro odvádění plynů vznikajících při nabíjení a eventuálně i zátky pro možnost dolití elektrolytu. Bonusem je i přítomnost "magického oka", což je velmi jednoduchý hustoměr signalizující úroveň nabití baterie. Nádoba je rozdělena na samostatné komory pro jednotlivé články (článek = skupina kladných a záporných elektrod spojená do jednoho celku), které zabraňují průtoku elektrolytu mezi články.

Takto vypadá autobaterie bez víka

Kladné i záporné elektrody

Jdeme dovnitř, tam je to nejzajímavější! Jsou tam totiž jedna vedle druhé desky. Kladné i záporné, které tvoří olověná mřížka, na které je nanesená aktivní hmota.

V případě té kladné je to oxid olovičitý, u záporné je to houbovité olovo. Kdybychom je uvnitř baterie spojili, šly by do zkratu, proto jsou odděleny separátory, což je obvykle mikroporózní plast, případně skelná vlákna, u AGM baterií silný list ze skelných mikro vláken.

Separátor slouží k elektrickému oddělení elektrod, ale zároveň umožňuje průchod elektrolytu. Je řešen buď formou obálky, do které je vložena kladná, nebo záporná deska deska, případně jen "listu" (AGM), na každou stranu o něco málo většího, než jsou desky.

Elektrody jsou poskládané do článků, kterých je v autobaterii několik

Sériové propojení

Jak už bylo uvedeno v prvním odstavci, tak desky (elektrody) se montují do celků, kterým se říká články. V rámci jednoho článku jsou kladné i záporné desky vodivě propojené, a to sériově. No a jednotlivé články jsou taktéž propojeny, samozřejmě na póly baterie, na které napojujeme elektrickou síť auta. Zajímavostí je, že kladných elektrod bývá obvykle méně, protože jsou nákladnější na výrobu. Jejich konstrukce také do značné míry rozhoduje o životnosti celé baterie. Jsou totiž i více namáhané chemickými reakcemi i fyzikálními změnami. Vše je samozřejmě zaplaveno elektrolytem, což je zhruba 35% roztok kyseliny sírové a vody.

Zdroj info: odborník na baterie. Zdroj médií: redakce.

Fotogalerie (5 fotek)

Podobné články