PRÁCE 🧰

Jak správně používat autobaterii

7. 12. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Péče o baterii Auto-moto baterie a nabíjení Zimní sezóna Péče o autobaterii v zimě

Velká spousta majitelů automobilů baterii prostě namontuje tam, kam patří a dál to neřeší. Přitom správná péče umí prodloužit životnost akumulátoru o roky.

Jak používat autobaterii

Dejte tam tu správnou

Při výměně autobaterie je potřeba vybrat tu, která tam patří. Jak typově, tak kapacitou. Jakou přesně máte koupit, se dočtete v manuálu k autu. Všichni výrobci shodně nedoporučují jakékoliv experimenty zejména s technologií. Pokud tedy daný vůz má mít AGM baterii, určitě se nevyplatí koupit levnější olověnou. U novějších vozů také může být potřeba řídící jednotce přes diagnostiku sdělit, že v autě je nový akumulátor. Opět je to informace, která bude napsaná v manuálu.

Udržujte kontakty

Znečištěné nebo zoxidované kontakty mají vyšší přechodové odpory, což není dobré ani pro baterii, ani pro auto. Není tak od věci jednou za čas kontakty omrknout a případně očistit. Zejména na plusovém pólu se někdy objeví bělavý nebo namodralý povlak, který je třeba odstranit, ideálně mosazným kartáčem a poté zlehka obrousit jemným smirkovým papírem. Očistěte i vnitřní strany svorek, ty následně připevněte zpět, ale nepřehánějte to s jejich dotažením, protože by mohlo dojít k deformaci pólových kontaktů.

Uchycení baterie

Není úplně dobré, když baterie v autě není správně uchycena. Úplně špatně potom je, když jejími zajišťovacími prvky jsou jen kabely. Každé auto je vybaveno pro akumulátor určeným boxem, případně systémem, který ji pevně uchytí a je stavěný tak, aby ani v případě nehody neopustila své místo. Není to ale jen o nebezpečí při nárazu - baterie trpí i častými a nadměrnými otřesy. Uvnitř jsou jednotlivé mřížky - elektrody z těžkého olova, a ty se mohou vlivem klepání mechanicky poškodit.

Nadměrné otřesy baterii nesvědčí - elektrody se pak mohou mechanicky poškodit

Nabíjejte ji

Oblíbený mýtus hovoří v tom smyslu, že jakmile je nastartovaný motor, autobaterie se dobíjí. To je pravda spíš jen napůl. Pro dobíjení je ideální jet trvale v nějakých vyšších otáčkách, to znamená třeba na dálnici. Při volnoběhu, navíc na kratší trase, bude bilance nabití/vybití spíše mínusová, protože alternátor v nízkých otáčkách dává málo proudu. Po startu si třeba v zimě řidič zapne vyhřívání sedačky, volantu a obou skel, navrch spustí odmrazení předního skla, takže se zapne i klimatizace. Společně se zbytkem elektrické výbavy vozu tak tyto vychytávky akumulátor spíše vycucávají. Týden, dva takhle auto jezdí, v baterii pomalu ubývá energie a začíná sulfatovat.

A jednoho krásného (ideálně mrazivého) rána prostě motor nenastartuje. Proto je dobré každou autobaterii jednou za čas dobít nabíječkou. Ať to provedete jednou za týden nebo jednou za dva měsíce, ničemu tím neublížíte. Moderní nabíječky nevyžadují od uživatele prakticky nic a vše potřebné si zajistí samy. A jestli jste pohodlné nátury, dá se nabíjet přes speciální konektor ze zásuvky zapalovače. Vyžaduje to jediné - aby fungovala i v případě, kdy je motor vypnutý.

Zdroj médií: Depositphotos, redakce.

Podobné články