Letošní tuhé mrazy důkladně prověřily autobaterie a nemálo z nich drsné podmínky nevydrželo. Namísto točení startéru se tak ozývalo jen cvakání relátka, případně rezignované ticho po otočení klíčem v zapalování. Jak se starat o autobaterii a předejít problémům?
VIDEO: Jak pečovat o autobaterii, aby s ní v zimě ani v létě nebyly problémy?
![](/data/blog-article/illustration/orig/autobaterie2.jpg)
Články na téma jak se starat o baterii v autě:
- Správné napětí autobaterie
- Nabíjecí proud autobaterie
- Jak používat autobaterii
- Jak se starat o autobaterii - právě čtete
- Startovací proud autobaterie
- Autobaterie v zimě, jak se o ni starat?
- Nabíjecí proud autobaterie – jaký zvolit?
Než se podíváme na to, jak lze předejít, či oddálit definitivní konec akumulátoru, jedna rada na úvod. Sami se zamyslete, kolik toho už baterka má za sebou, případně se podívejte na výrobní štítek. Obecně lze říct, že první dvě zimy většina řidičů nemá s autobaterií problém.
Ale pokud ta vaše ve voze kroutí už třeba osmou sezónu, tak se nemůžete moc divit, že s prvními mrazíky začne být startování línější. A jak udeří mínus deset, tak to bude pro akumulátor smrt. Rozdíl mezi baterií, o kterou se pečuje a tou, která prostě jen slouží, může být propastný a ve výsledku bude znamenat klidně i několik sezón.
Nabídka kvalitních autobaterií
Krátké trasy zabíjí baterii
Dost rozhoduje to, jak je vůz používán. Na krátké trase při jízdě jednou za týden se akumulátor nestihne dobít, a tedy trpí víc než v autě člověka, který jezdí denně stovky kilometrů. Vůbec nejhorší je dlouhé stání v mrazech. To, že napětí se dostává pod rozumnou mez, napoví i třeba světla vozu. Pokud s poklesem otáček poklesne i intenzita svícení, je na čase baterku minimálně dobít.
Hlídejte si napětí
Ideální je čas od času změřit napětí pomocí voltmetru. Ideálně třeba po půldni stání. Rozumná mez je 12,3 V (ideální hodnota je zhruba 12,5 - 12,6 V). Nižší napětí vyžaduje dobití akumulátoru. To můžete klidně před zimou, ale i v průběhu zimních měsíců, dělat libovolně. Dnešní chytré nabíječky si ohlídají, aby nedocházelo k přebíjení a při delším odstavení vozu lze s výhodou využít "udržovacího režimu". Ty opravdu kvalitní dokážou někdy oživit i mrtvý akumulátor.
Jestli máte starší typ baterie, u které lze doplňovat hladinu elektrolytu, je dobré ji čas od času zkontrolovat a eventuálně doplnit. Ale pozor! Pouze destilovanou vodou, nic jiného do baterky nelijte.
Testery autobaterií v nabídkách e-shopů
Raději garáž
Dobrou, ačkoliv logickou fintou, jak předejít problémům s mrazy, je parkování v garáži. Nemusí být vytápěná, stačí, když tam nebude pod nulou, i rozdíl pár stupňů může znamenat, že do práce dojedete včas a nebudete muset ráno v panice hledat někoho, kdo vám pomůže nastartovat vůz pomocí kabelů.
Pokud garáží nedisponujete, tak alespoň nenechávejte auto v mrazech stát třeba deset dní v kuse. Raději z něj baterii vyjměte a nechte ji doma v teple, kde nebude trpět.
Mějte dobré kontakty
Na závěr ještě takový detail - kontakty. Ne na ministerstvu, ale u baterie. Určitě se hodí je udržovat v pořádku, případná oxidace nebo mechanické nečistoty kladou odpor elektrickému proudu a zbytečně tak zhoršují starty. Jednou za čas je zkontrolujte, případně očistěte pomocí k tomu určeného spreje, případně i jemného brusného papíru.