PRÁCE 🧰

Legování baterií Pb - Sb, Pb - Ca, další legury Ag, C

9. 2. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Aby měly materiály v baterii požadované vlastnosti, obohacuje se někdy jejich složení. Nejčastěji se to dělá u mřížek elektrod, ale výjimkou není ani legování samotného aktivního materiálu.

Legování baterií Pb - Sb, Pb - Ca, další legury Ag, C

Články na téma složení a vlastnosti autobaterie:

  1. Z čeho se skládá akumulátor
  2. Paměťový efekt baterie
  3. Legování baterií Pb - Sb, Pb - Ca, další legury Ag, C - právě čtete
  4. Ca/Ca baterie nepotřebují dolévat vodu

Legování mřížky

U mřížky samotné se legování provádí z více důvodů. Tím primárním je fakt, že olovo je dost měkký kov a pro delší životnost akumulátoru je dobré ho zpevnit. Mřížka je totiž při velkých proudových odběrech namáhána mechanicky a dochází k jejímu ohýbání. To má za následek jednak postupné odpadávání aktivního materiálu naneseného na mřížce a pak také rozpad samotné mřížky.

Antimon (Sb)

Asi první legurou, která se v autobateriích používala, byl antimon. Ten sice lehce omezuje výkonnost baterie, ale zvedá mechanickou pevnost mřížky a její odolnost proti působení kyseliny sírové. Výsledkem je delší životnost baterie a vyšší odolnost proti degradaci při úplném vybití. Negativním efektem je větší opar vody z akumulátoru. Do dnes se antimonem legují mřížky v některých trakčních akumulátorech u aut s hybridním systémem pohonu.

Vápník (Ca)

Kalciem obohacené mřížky elektrod zvyšují výkon baterie a omezují plynování, takže akumulátor pak má menší odpar vody. Dnes je legování vápníkem hojně rozšířené a okrajově se používá i u hybridních aut.

Stříbro (Ag)

Tento dost drahý kov se používá pro omezení koroze mřížky a také pro snížení samovybíjení. Akumulátory s touto legurou mají obvykle delší skladovací dobu, po kterou není nutné je dobíjet.

Legování aktivní hmoty uhlíkem (C)

Prakticky jedinou rozšířenou přísadou pro aktivní hmotu autobaterie je uhlík. Přimíchání drobných krystalků tohoto materiálu má za následek zlepšení prostupu elektronů, rychlejší dobíjení a vyšší startovací proudy.

Specialitka - čisté olovo ve svitkových elektrodách

Zcela čisté olovo používá výrobce Optima. To jsou tak trochu zvláštní akumulátory, což napovídá i tvar samotného plastového boxu. Ten není pravidelně hranatý, ale tvoří ho jakési spojené válce. Má to svůj důvod - v těchto válcích jsou totiž elektrody stočené do svitků, které mají vyšší pevnost, než klasické ploché mřížky. Proto tedy mohou být z čistého (a měkkého) olova.

Kladné a záporné elektrody jsou odděleny separátorem a stočené. Výsledkem je perfektní odolnost proti vibracím a otřesům, schopnost poskytovat velmi vysoké proudy, nízké samovybíjení a velmi dlouhá životnost. "Drobným" negativem je velmi vysoká cena. Pro běžného uživatele jsou tyto akumulátory asi zbytečným luxusem, ale s oblibou je používá armáda, majitelé karavanů a obytných vozů a také se hojně používají v malých plavidlech.

Zdroj info: Autoaku, weby prodejců.
Zdroj médií: Redakce.

Podobné články