Totální vybití autobaterie

11. 2. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Vybíjet autobaterii do velmi nízkých hodnot je pro ni značně nebezpečné. Nejen, že pak není možné nastartovat auto, ale navíc se tím akumulátor i velmi efektivně ničí.

Hluboké vybití autobaterie

Články na téma selhání a vybití autobaterie:

  1. Selhání baterie při chladném počasí
  2. Hluboké vybití autobaterie - právě čtete
  3. Co je deep cycle baterie?
  4. Selhání autobaterie při vysoké teplotě

Sulfatace je problém

Za opravdu vybitou autobaterii bychom mohli považovat takovou, která má na pólech napětí zhruba 10 voltů a méně. Uvnitř se dějí věci, které jí vůbec neprospívají a časem se dále zhoršují. Ze všeho nejdříve začne proces sulfatace - to se na deskách začne tvořit vrstvička sulfátu, která brání elektrochemické reakci. Když se akumulátor včas připojí na nabíječku, sulfatace zmizí. Horší je pokročilá a trvající sulfatace. Krystalky sulfátu totiž začnou po čase tvrdnout a s tím pak už nabíječka neudělá vůbec nic.

Takto vypadá vcelku pokročilá sulfatace elektrody

Koroze mřížky

Druhý zásadní proces, který nastane při hlubším vybití, je koroze mřížky. Zde záleží dost na výrobci, a na tom, jak kvalitní materiál na mřížku použije a především na konstrukci a síle mřížky. V případě degradace a koroze hrozí i postupné uvolňování aktivního materiálu na mřížce, což je opět něco, co skutečně nechcete.

Mřížky a jejich kvalita se liší napříč trhem s autobateriemi

Dá se oživit?

Při vybití baterie opravdu na úroveň asi 12,5 V a méně, je třeba ji co nejdříve dobít, aby nic z výše uvedeného nemohlo nastat. Jak sulfatace, tak koroze mřížky jsou tím rychlejší, čím víc je akumulátor vybitý. Ani při poklesu napětí třeba na 9,8 V není ale vše ztraceno. Některé moderní nabíječky umí i s takto vybitou baterií pracovat a dokáží ji "probudit" a opět nabít.

Ty běžné dostupné to zvládají do zhruba 7 V, pod touto hranicí už je většinou buď pozdě, nebo je to spíš na zásah odborné firmy, která disponuje skutečně profesionálními nabíječkami. Obvykle je ale o něco snížena kapacita akumulátoru i jeho schopnost poskytovat výkon a tedy i životnost. Na druhou stranu i tak lze někdy akumulátor, který si prošel třeba několikadenním totálním vybitím, provozovat bez problémů ještě několik let.

Zdroj info: weby prodejců, wiki.
Zdroj médií: Depositphotos, redakce.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?