Měřit napětí autobaterie voltmetrem je sice fajn, ale jsou i daleko elegantnější způsoby, jak se dozvědět základní údaje o jejím stavu.
Tester autobaterií za 149 korun: Jaký je?
Články na téma tester akumulátoru:
- Jak vybrat tester autobaterií
- Ověřený tester akumulátoru
- Tester autobaterie Konnwei KW208
- Zátěžový tester autobaterie
- Vyzkoušeli jsme levný tester autobaterie - právě čtete
Napětí autobaterie
Obecně platí, že běžnému zaplavenému olověnému akumulátoru nedělá dobře napětí příliš nízké, při kterém začíná sulfatace elektrod. Ta je totiž faktorem, který spoustu autobaterií popraví mnohem dříve, než jaká je jejich reálná životnost. Sulfatace nastává při poklesu napětí na 12,4 V a níže. Je tedy dobré jí předcházet a udržovat napětí na hodnotě ideálně 12,6 V a více.
Ale chtít po majitelích aut, aby měřili napětí ob týden, je přeci jenom trochu moc. Většina lidí chce pochopitelně vůz hlavně používat a ne kolem něj jenom běhat a starat se. Proto vítáme každou vychytávku, která umožní si to zjednodušit. Když jsem tedy zjistil, že jeden velký český e-shop prodává tester autobaterie za 149 korun, neváhal jsem a jeden objednal.
Hned poté, co jsem si tester vyzvednul, jsem musel hluboce povzdechnout nad balením. Oceňuji, že je pravděpodobně vodotěsné, ale je to typ obalu, který nesnáším ze všech nejvíc. Vadí mi jak naprosto zbytečný objem plastu, tak i nedostupnost obsahu. Neexistuje nedestruktivní metoda, jak se dovnitř dostat, musíte si na to vzít nůž nebo hodně kvalitní nůžky.
Pakliže jste tak šikovní jako já, jste při otevírání jednou nohou na chirurgické pohotovosti. Od jisté krvavé příhody mám zkrátka zákaz tento druh obalů otevírat, když jsem doma sám. A pak je tu ještě hledisko pragmatické. Vrácení ve 14denní lhůtě se vztahuje na zboží nepoužité a s neporušeným obalem…
Jak tester funguje?
Princip funkce je primitivní. Po připojení na póly autobaterie stačí stisknout tlačítko a v závislosti na napětí, které do testeru jde, se rozsvítí příslušná dioda. Žádná věda.
Oka na připojení jsou velká tak akorát na póly, nikoliv na šrouby konektorů, na to je dobré upozornit dopředu. Při montáži tak je potřeba akumulátor odpojit.
Ze zadní strany je tester opatřen suchým zipem a nálepkou se suchým zipem. To aby v motorovém prostoru jen tak neplandal. Nicméně dvoužilový kabel je poměrně krátký, takže jsem nenašel vhodné místo k přilepení.
Funkčnost ovšem kvituji a potvrzuji. Při poklesu napětí na 12,5 V skutečně ukazovalo stav jako „ucházející“. Při 12,3 V už byl signalizován stav „špatný“. A vyzkoušel jsem i test dobíjení, respektive alternátoru. Rozsvícení příslušné diody opět znamenalo, že je vše v pořádku. Zde ale přiznávám, že netuším, co by se stalo, kdyby nabíjecí napětí bylo přes 14,8 V, což je doporučené maximum. Patrně by se dioda vůbec nerozsvítila, ale to je pouze domněnka, auto s poruchou alternátoru jsem k dispozici neměl.
Pořídit, nebo ne?
Jak už jsem naznačil výše, oceňuji každé zjednodušení péče o auto. A tento jednoduchý tester dělá jenom to, že ukáže, jak je na tom akumulátor s napětím a jestli by bylo fajn ho dobít, nebo ne. Nic víc, nic míň. Je tedy od pohledu lehce laciného provedení, obal se taky úplně nepovedl, ale za necelých „stopade“ to není zlá nabídka.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.