CTEK konektor s indikací – užitečná věc za pár kaček

3. 8. 2022 3 min. čtení Tipy a rady

Mám rád takové ty levné, ale někdy velmi užitečné věcičky, kterými si člověk může usnadnit život. Nedávno jsem si jednu takovou pořídil a mé nadšení bylo tak velké, že se o to musím podělit!

CTEK konektor s indikací

Na přelomu roku jsme se velmi věnovali tématu autobaterií. S tím, jak jsem se v tomto oboru „chytřil“ víc a víc, mi postupně docházelo, že já se k akumulátorům ve svých autech popravdě moc hezky nechovám. Nabíječku sice mám, a to poměrně slušnou, nicméně využíval jsem ji spíše sporadicky, až když už bylo znát, že starty motoru jsou línější a koktavější. Potom, co jsem zjistil, jak moc jsou současné autobaterie šizené, jak málo vydrží a jak jsou drahé, jsem popravdě začal nabíjet docela poctivě v intervalu zhruba jednoho měsíce.

Hlídač napětí baterie

Časem jsem si pro lepší představu o kondici akumulátoru i před nabíjením měřil napětí na pólech, abych dokázal zhodnotit, jak na tom je po třeba dvoutýdenní odstávce. No a jelikož mám nabíječku CTEK, tak mi jednou padl do oka kus docela vychytaného příslušenství k ní. Je to vlastně jen konektor, který se připojí na póly autobaterie a ukazuje pomocí světelné indikace její napětí. V případě potřeby se pak dá pomocí properietární CTEK koncovky přímo napojit nabíječka. Prostě taková volovina, kterou jsem ale nutně musel mít!

Když jsem konektor s indikací sehnal, hned jsem ho šel napojit na autobaterii v testovaném autě. V tomto bodě si dovolím malinkou vsuvku – rok výroby vozidla je 2009 a baterka je pořád původní. Po skoro třinácti letech je to docela obdivuhodné.

Jednoduché zapojení

No, každopádně napojení vypadá tak, že prostě přišroubujete na konektory, co svírají oba póly akumulátoru, očka, tedy kontakty. Odtud vedou vodiče do indikátoru napětí. Na kladném, tedy červeném vodiči je ještě 15A pojistka, pro sichr.

Po zapojení je dobré najít někde kolem baterie místo, kam se nechá umístit konektor s indikací. Měl by vydržet i nějakou tu vodu, protože je opatřen gumovou záslepkou. U každého vozu to bude asi trochu jinde, důležité je, nenechat ho někde jen tak plandat, aby se třeba nenamotal do rozvodů nebo nespálil. Super je, pokud se podaří ho lupnout někde pod takový ten plastový kryt nad torpédem, aby na něj bylo vidět i z vnějšku auta bez toho, aby člověk musel otevírat kryt motorového prostoru. U mého auta to bohužel nešlo.

Jednoduché zapojení

Tři diody

Indikace samotná probíhá pomocí tří diod. Zelená znamená, že napětí je přes 12,65 V, žlutá se rozsvítí v případě, že poklesne pod tuto hodnotu a červená signalizuje napětí pod 12,4 V, což je zhruba hranice sulfatace, tedy procesu, kdy se elektrody začínají pokrývat sulfátem olova a akumulátor se tím ničí.

Tři diody

U mé autobaterie jsem naměřil 12,46 V, takže po připojení se mi rozblikala oranžová kontrolka. Popravdě jsem den předtím absolvoval docela dlouhou jízdu, takže jsem očekával spíše zelenou barvu, ale holt už asi akumulátor kroutí svoji poslední sezónu a tuším, že na podzim se rozloučíme. Inu, připojil jsem nabíječku a dobil do plna.

Abych to nějak zhodnotil, tak ano, píšu o kravince za tři stovky, kterou reálně nutně nepotřebujete. Ale pokud to máte jako já, že se rádi o své auto staráte a dopřejete mu trochu péče, tak tohle usnadní život. Má to jedinou nevýhodu – musíte k tomu mít nabíječku od CTEKu.

Zdroj info: Autorský text, CTEK.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články