PRÁCE 🧰

Nabíjení baterie v autě – možnosti

3. 10. 2023 4 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Jak dobít baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Hlavním způsobem, jak akumulátoru v autě (nikoliv trakčnímu) prodloužit životnost, je udržovat ho co nejvíce nabitý. Klasické autobaterii škodí přílišné cyklování i hluboké vybíjení.

Nabíjení autobaterie

Kdo potřebuje nabíjet?

Autobaterii, respektive stav jejího napětí by si měla ohlídat většina řidičů s výjimkou těch, kteří jezdí starším autem delší trasy. Praxe ukazuje, že novější auta s řízeným nabíjením mají tendence alternátor připojovat až ve chvíli, kdy je baterie napůl vybitá a ani pak ji nenechají nabít do plna, ale spíš jen do 60–80 %. To způsobuje neustálé cyklování a sulfataci elektrod. Ani na delší trase se nic nemění a do plna se akumulátor nabije opravdu jen výjimečně (například v táhlém klesání, kde řidič brzdí motorem). V případě starších aut, která dobíjejí neustále a konstantním napětím, je situace přeci jen o něco příznivější. Jakmile auto vyjede, tak do zhruba 20 až 50 kilometrů zvládne alternátor autobaterii nabít do plna a v tomto stavu ji udržuje. Na kratších trasách však může docházet pouze k částečnému nabíjení, což opět životnost autobaterie zkracuje. Kdo moc nejezdí, třeba jednou za 10 dní a méně, tomu se autobaterie tzv. samovybíjí, což jí také neprospívá.

Čím nabíjet?

Klasická lineární nabíječka

Jednoduše se nastaví proud o hodnotě desetiny kapacity autobaterie (pro 50Ah 5 ampér, pro 65Ah 6,5 ampér…), otevřou se zátky pro dolévání vody (pakliže je akumulátor má) a nabíjí se, a to maximálně po dobu deseti hodin. Hodí se také zkontrolovat, jestli je v akumulátoru dostatek vody, desky by měly být zcela zaplavené. Pakliže ne, je potřeba destilku dolít. Tímto způsobem, tedy jednoduchou nabíječkou bez automatického řízení proudu, se dají nabíjet jenom klasické autobaterie s tekutým elektrolytem, případně EFB akumulátory. AGM, GEL, nebo dokonce lithiové baterie „hloupou“ nabíječkou rozhodně nenabíjejte. Dnes už starší nabíječky tohoto jednoduchého typu skoro neseženete a když už, tak je nemá smysl ani pořizovat. To raději sáhněte v Lidlu po té nejlevnější automatické.

Automatická nabíječka

Pokročilejší možnost, kdy stačí vlastně jenom napojit nabíječku na póly autobaterie a zapojit ji do zásuvky. Potom je ještě dobré zkontrolovat a případně přepnout nabíjení na ten správný typ akumulátoru (GEL, AGM, klasický, lithiový) a zbytek řešit nemusíte, ono totiž už není ani co. Elektronika se postará o celý proces dobití do plna, včetně jeho ukončení. A když zapomenete připojenou nabíječku na baterii třeba na půl roku, nic se neděje, většina těch moderních přepne třeba po několika dnech na udržovací režim a autobaterii udržuje plně nabitou po neomezeně dlouhou dobu. Pakliže jste tak trochu extrémisté, můžete si klidně dopřát docela drahou nabíječku od CTEKu, u které už není třeba řešit ani správné zapojení svorek na póly, stačí ji prostě připojit a jít pryč, vše ostatní se stane tak nějak samo, průběh nabíjení lze sledovat v aplikaci.

Pár tipů na závěr

  • Nabíječku nemusíte připojovat na autobaterii vyndanou z auta. Není totiž nutné ji vymontovávat, většina automobilek to zmiňuje i v návodu k autu. Řídící jednotka však není úplně šťastná, když neví o tom, že k nabíjení dochází, proto je potřeba připojit záporný pól nabíječky na k tomu určený bod na kostře, bude někde poblíž autobaterie.
  • Pořiďte si prodlužovací kabel k nabíječce. Většina těch „značkovějších“ výrobců něco takového nabízí. Kabel se připojí na svorky autobaterie (eventuálně na svorku a kostřící bod) a vyvede se klidně někde u ochranného krytu pod stěrači. Pro připojení nabíječky tak není nutné ani otevírat víko kufru. Pakliže se autozásuvka neodpojuje po vypnutí motoru, lze koupit i nabíjecí adaptér do ní a nabíjet akumulátor jejím prostřednictvím.
  • Většina pokročilejších nabíječek umí rekondiční režim, nepoužívejte ho ale moc často, autobaterie by se tím příliš opotřebovávala. Stačí jednou nebo dvakrát za rok, ideálně před zimou.
  • I při nejlepší péči autobaterie nevydrží věčně. Ty vzorně opečovávané zvládnou 10–13 let, pak stejně svoji úlohu vzdají, a to typicky ze dne na den. Abyste se vyhnuli tomu, že jednou ráno z ničeho nic nenastartujete, není od věci nečekat do úplného konce a raději vyměnit akumulátor už s prvními příznaky nadměrného opotřebení. Což může být třeba línější otáčení startérem i přesto, že jste před týdnem nabili baterku do plna.
  • Pro starší auta bez stop-start systému nemá smysl kupovat drahé AGM baterie, které vydrží opravdu hodně. Výhodnější je připlatit si jen něco málo za EFB akumulátor, který má silnější desky elektrod, vydrží i hlubší vybíjení a nechá si líbit docela dost. Kvalitou se EFB autobaterie prakticky shodují s těmi prvovýrobními.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
René Lehota, 4. 10. 2023 6:25
Mám dotaz k rekondičnímu režimu. Moje nabíječka jej podporuje, ale nejsem si jistý, zda i v tomto případě mohu nechat baterii připojenou k autu? V manuálu u nabíječky, jsem tuto informaci nenašel.
Jakub Mokříš, 4. 10. 2023 8:51
Dobrý den, to je dobrá otázka! Nemělo by to snad ničemu vadit, nicméně je pravda, že při režimu Rekondice pracuje nabíječka s napětím až 15,8 V. Přiznám se, že já tento režim používám, při nabíjení nechávám baterii vždy připojenou k autu a nikdy se nic nestalo.
Richard, 4. 10. 2023 16:48
To záleží, co konkrétní "rekondiční" režim znamená. Bylo by potřeba ověřit osciloskopem. Aby tím nebyla myšlena třeba desulfatace, která může dělat napěťové špičky s hodnotou klidně přes 50 V, což by mohlo zničit elektroniku.

Podobné články