Jaká je minimální hloubka dezénu zimních pneumatik?

23. 1. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Sezóna zimních plášťů je v plném proudu. Jak ale poznat, že je čas na jejich výměnu? A jak změřit hloubku vzorku?

Hloubka dezénu zimních pneumatik

Zákon předepisuje u zimních plášťů minimální hloubku vzorku 4 milimetry. Rozdíl oproti povinné minimální hloubce vzorku letního (1,6 mm), je tak velký proto, že zimní pneumatiky fungují poměrně jinak. Vzorek je hrubší, drážky širší a hlubší, navíc plášť je opatřen jemnými lamelami. Ty odvádějí vodu a zachytává se do nich sníh, což zlepšuje trakci. Čím je ale u zimních pneumatik nižší vzorek, tím hůře fungují. To je samozřejmě platné i pro letní pláště, ale ty většinu času jezdí po suché silnici, v zimě se v některých oblastech jezdí delší dobu po vozovce pokryté uježděným sněhem.

Dalším faktorem je složení směsi. Ta je u zimních pneumatik měkčí, aby si zachovala pružnost i za nízkých teplot. I na suchém, ale promrzlém asfaltu tak dochází k tření dostatečnému pro dobrou ovladatelnost automobilu.

Jak změřit hloubku dezénu zimní pneumatiky

Jenže jak hloubku vzorku změřit? Ať to budete dělat jakkoliv, tak máme skvělou fintu - vytočte si nejdříve kola na jednu nebo druhou stranu, ať se dostanou z podběhů, půjde to lépe. Poté hledejte barevné čtverečky, které budou někde uprostřed běhounu pneumatiky. Pokud je jejich horní ploška pod úrovní dezénu, je vše v pořádku, ve chvíli, kdy se dostane do roviny se vzorkem, je čas na výměnu.

Oblíbené je také měření pomocí padesátikoruny. Vezměte minci a postavte ji na hranu do vzorku. Její vnější okraj má 4 milimetry, pokud je tedy vidět, je plášť opět zralý na výměnu. Samozřejmě, nejlepší je měřit podle posuvného měřidla nebo také speciální měrkou, protože se člověk dozví přesnou hodnotu a je tak schopen odhadnout, jak dlouho ještě pneumatika vydrží.

Pokud budete jezdit s nevyhovujícím vzorkem, existuje vysoká pravděpodobnost, že za to pokutu nedostanete, pokud na sebe nebude nijak zvlášť policii upozorňovat. Problém může nastat v okamžiku, kdy dojde k nějaké krizové situaci. Nejen, že vůz nebude mít na sněhu optimální trakci, ale v případě karambolu se bude pojišťovna dost možná pídit po tom, jestli auto splňovalo veškeré technické předpisy a náležitosti. Sjeté zimní pneumatiky budou perfektním argumentem pro krácení plnění a při určování viníka to může taky zásadně přitížit.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?