Zimní pneumatiky a zákon

20. 9. 2019 5 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon

Povinnost používat zimní pneumatiky platí od 1. listopadu do 31. března. Jenže jak už to u nás bývá, neplatí tato povinnost paušálně a není to tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Pro zjednodušení se omezíme na automobily do 3,5 tuny

Hloubka dezénu u zimních pneumatik by měla být minimálně 4 mm

Články na téma zimní pneumatiky:

  1. Zimní pneumatiky a zákon - právě čtete
  2. Má smysl šetřit na zimních pneumatikách?
  3. Jak poznat zimní pneumatiky
  4. Test zimních pneumatik 2020
  5. Test zimních pneumatik 2019
  6. Test zimních pneumatik 205/55 R16
  7. Test zimních pneumatik 195/65 R15
  8. Test zimních pneumatik 185/65 R15
  9. Hloubka dezénu zimních pneumatik
  10. Smí se používat zimní pneumatiky v létě v Německu
  11. Fungují zimní pneumatiky v létě?
  12. Testy zimních pneu 2021 - již brzy
  13. Nejlepší zimní pneumatiky - již brzy
  14. Testy zimních pneumatik 2018 - již brzy
  15. Levné zimní pneumatiky - již brzy
  16. Nejlevnější zimní pneumatiky - již brzy

Situaci ve výše zmíněném chladném období roku řeší §40a zákona 361/2000 Sb. Řidiči jsou povinni použít zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Dále tu máme dopravní značku 15a, tedy “Zimní výbava”, se kterou se setkáte nejčastěji v horských oblastech. Ta nám přikazuje použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března i přesto, že silnice může být zcela holá. Navíc, aby to bylo ještě složitější, je možné opatřit tuto značku dodatkovou tabulkou, která může upravovat období její platnosti. 

Nabídka kvalitních zimních pneumatik

Jak si to vyložit?

Problém zákona je, že povinnost použít zimní pneumatiky svým způsobem “je a není”. Nikde totiž není psáno, co je to “souvislá vrstva sněhu”. Pod kopcem může být silnice zasněžená, ale na vršku to vítr rozfouká. Je znamená to tedy, že na silnici ona souvislá vrstva sněhu je nebo ne? To samé s ledem a námrazou... Zákonodárci nám situaci neusnadňují ani větou “...pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat...”. To se máme podívat na oblohu a pokud je bez mráčku, tak tedy nepředpokládáme a můžeme vyjet na letních? Nebo se máme spoléhat spíše na předpověď počasí v televizi? A co když tam budou předpovídat slunečný den beze sněhu a nakonec dorazí sněhový blizard? Jsem z obliga nebo ne? 

Vlastní hlavou

Jediná jistota, kterou řidič díky tomuto legislativnímu paskvilu má, je mít zkrátka od 1.11. do 31.3. svůj vůz na zimních pláštích. Samozřejmě za předpokladu, že hloubka dezénu je alespoň 4mm. Kompromisním řešením pro ty, co vyjedou párkrát do roka, případně pro příměstský provoz, mohou být celoroční pneumatiky. Ty se ovšem v našich podmínkách, kde jsou velké rozdíly mezi letním a zimním obdobím, vyplatí skutečně málokomu. Je proto třeba nejlepší reálně zvážit, jestli opravdu není lepší investovat do další sady disků s plášti a dvakrát do roka zkrátka přezout. 

Zdroj médií: pixabay
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?