PRÁCE 🧰

Letní a zimní pneumatiky na jednom voze – ano či ne?

24. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Základní informace k pneumatikám Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

Kombinace letních a zimních pneumatik na jednom autě může být nebezpečná. Proč se také její užití nedoporučuje. Co hrozí za to, když budete mít v zimě letní pneumatiky

Letní a zimní pneumatiky na jednom voze – ano či ne?

Zimní a letní pneumatiky na jednom autě

Víte, zda je možné kombinovat letní a zimní pneumatiky na jedné nápravě? Zákon na to reaguje poměrně jednoznačně: od 1. listopadu do 31. března je povinné mít na všech nápravách zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází sníh, led, nebo námraza, případně hrozí jejich vznik. To znamená, že kombinace letních a zimních pneumatik na jedné nápravě je zákonem povolená pouze tehdy, pokud povětrnostní podmínky nenutí použít zimní výbavu. V opačném případě vám může hrozit pokuta na místě až 1 500 korun.

Riziko, které vás může stát víc než pokutu

I když zákon nezakazuje mít na jedné nápravě letní a zimní pneumatiky, odborníci varují před fatálními následky. Letní a zimní pneumatiky mají naprosto odlišné vlastnosti. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi, která zajišťuje lepší přilnavost při nízkých teplotách, zatímco letní pneumatiky jsou tvrdší a optimalizované pro teploty nad 7 °C. Letní gumy umí daleko lépe vodu, zatímco zimní excelují zase spíš na sněhu a ledu. Obutí těchto rozdílných pneumatik s rozdílnými vlastnostmi na jednom vozidle by mohlo v krajních případech vést k nepředvídatelnému chování automobilu, a to především v krizových situacích, jako je ostré brzdění případně také náhlý smyk.

Jaké následky může mít obutí zimních pneumatik jen na jedné nápravě?

Z hlediska zákona je sice možné mít zimní pneumatiky pouze na hnané nápravě, ale pokud se stane dopravní nehoda, které budete součástí (s takovýmto pouze napůl zimním obutím) nemuselo by vám to stačit jako obhajoba před pojišťovnou. Policie i pojišťovny mohou posuzovat vaše rozhodnutí jako nedbalost. Navíc z technického hlediska takové řešení výrazně narušuje stabilitu vozu. Například zimní pneumatiky na přední nápravě mohou sice zlepšit přilnavost v zatáčkách, ale zadní část vozidla bude náchylná k přetáčení. Opačný scénář, kdy jsou zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě, zase způsobí nedotáčivost, což může být nebezpečné při zatáčení.

Nouzová situace: Jak správně jednat

Pokud se ocitnete v nouzové situaci a musíte kombinovat pneumatiky, vždy je lepší obout zimní gumy na přední nápravu. Přední kola mají klíčovou roli při zatáčení a brzdění, a to bez ohledu na pohon vozidla. Toto řešení by mělo být pouze dočasné, než si zajistíte plnohodnotnou výměnu pneumatik. Rozhodně však tento postup nedoporučujeme a opravdu apelujeme na všechny, aby si pořídili pořádné zimní pneumatiky.

Levné zimní pneu skladem

Zdroj info: Besip, Policie ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?

Méně jak 4 roky 2 370
20 %
5 až 7 let 4 166
34 %
Více jak 7 let 5 579
46 %
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články