Smyk může být hodně nepříjemná zkušenost a je dobré se na něj dopředu připravit alespoň lekcí ve škole smyku. Jak správně postupovat? Poradíme.
5 tipů, jak zvládnout smyk auta v zimě nebo na mokru

Články na téma jak zvládnout smyk:
- Jak řešit přetáčivý smyk
- Co je to smyk a jak ho zvládnout
- Co může vést ke smyku auta?
- Přetáčivý a nedotáčivý smyk
- Co dělat, při smyku auta na ledu
- 5 tipů, jak zvládnout smyk - právě čtete
Představte si, že jedete po mokré nebo zledovatělé silnici, když najednou cítíte, jak auto přestává reagovat. Smyk je okamžik, který dokáže překvapit i zkušené řidiče. Klíčem k jeho zvládnutí je zachovat klid a vědět, jak správně reagovat. Připravili jsme pro vás pět zásadních tipů, díky kterým budete na tuto krizovou situaci lépe připraveni.
Sundejte nohu z plynu – méně je někdy více
Když ucítíte, že ztrácíte kontrolu nad vozidlem, vaše první reakce by měla být jednoduchá: okamžitě sundejte nohu z plynového pedálu. Toto pravidlo platí zejména pro vozy s předním náhonem a automaty. Plyn může během smyku způsobit další ztrátu trakce u vozu. Vaším cílem je především snížit rychlost bez dalších náhlých pohybů, které by mohly situaci ještě zhoršit.
Také čtěte
- Mohlo by vás zajímat: V zimě se může brzdná dráha prodloužit až desetkrát
Spojka
Pokud řídíte auto s manuální převodovkou a cítíte smyk, sešlápněte spojku. Tento jednoduchý krok okamžitě odpojí motor od kol, čímž pomůže stabilizovat vůz. Zamezíte tak přenosu síly na kola, která již nemají dostatečnou přilnavost. Toto opatření platí pro vozidla s pohonem předních kol nebo zadních kol.
Za žádnou cenu nebrzděte
Brzdění během smyku může být tím nejhorším, co uděláte. Náhlé brzdění může rozhodit vozidlo ještě více, což povede k nekontrolovatelné rotaci. Místo toho se soustřeďte na řízení a postupně upravujte trajektorii vozu. Pamatujte, že jemné a plynulé pohyby volantem mají mnohem větší šanci vás vrátit do bezpečného směru než panický pokus o zastavení.
Automat?
Pokud řídíte auto s automatickou převodovkou, platí jedno zásadní pravidlo: nešlapejte ani na plyn, ani na brzdu. U přetáčivého smyku, kdy zadek vozu klouže ven ze zatáčky, musíte točit volantem do směru smyku, tedy opačně, než kam vás vůz táhne. U nedotáčivého smyku (nejčastěji u předokolek) je důležité jemně srovnat volant a počkat, až se pneumatiky znovu chytí. Čtyřkolky mají výhodu lepší trakce, ale kvůli vyšší rychlosti smyku může být reakční čas kratší.
- Přečtěte si také: Přetáčivý a nedotáčivý smyk vozidla a jejich příčiny
Nedotáčivost – nejčastější forma smyku
Nedotáčivý smyk je situace, kdy vůz při prudkém zatočení pokračuje spíše rovně, než aby reagoval na pohyb volantem. Tento jev je typický pro auta s pohonem předních kol, ale může nastat i u jiných konfigurací. Nejčastěji se objeví při vysoké rychlosti nebo na kluzkém povrchu. Klíčem k jeho zvládnutí je rychlé snížení rychlosti (bez brzdění!) a jemná korekce volantem. Udržujte klidnou hlavu, soustřeďte se na směr jízdy a dejte vozidlu čas znovu získat trakci. Pamatujte že správnou reakcí můžete minimalizovat riziko nehody. Klíčem je však prevence – přizpůsobte rychlost podmínkám a udržujte svůj vůz v dobrém technickém stavu. Bezpečná jízda začíná u vás!
Zdroj médií: Depositphotos.