5 tipů, jak zvládnout smyk auta v zimě nebo na mokru

22. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

Smyk může být hodně nepříjemná zkušenost a je dobré se na něj dopředu připravit alespoň lekcí ve škole smyku. Jak správně postupovat? Poradíme. 

5 tipů, jak zvládnout smyk auta v zimě nebo na mokru

Představte si, že jedete po mokré nebo zledovatělé silnici, když najednou cítíte, jak auto přestává reagovat. Smyk je okamžik, který dokáže překvapit i zkušené řidiče. Klíčem k jeho zvládnutí je zachovat klid a vědět, jak správně reagovat. Připravili jsme pro vás pět zásadních tipů, díky kterým budete na tuto krizovou situaci lépe připraveni.

Sundejte nohu z plynu – méně je někdy více

Když ucítíte, že ztrácíte kontrolu nad vozidlem, vaše první reakce by měla být jednoduchá: okamžitě sundejte nohu z plynového pedálu. Toto pravidlo platí zejména pro vozy s předním náhonem a automaty. Plyn může během smyku způsobit další ztrátu trakce u vozu. Vaším cílem je především snížit rychlost bez dalších náhlých pohybů, které by mohly situaci ještě zhoršit.

Spojka

Pokud řídíte auto s manuální převodovkou a cítíte smyk, sešlápněte spojku. Tento jednoduchý krok okamžitě odpojí motor od kol, čímž pomůže stabilizovat vůz. Zamezíte tak přenosu síly na kola, která již nemají dostatečnou přilnavost. Toto opatření platí pro vozidla s pohonem předních kol nebo zadních kol.

Za žádnou cenu nebrzděte

Brzdění během smyku může být tím nejhorším, co uděláte. Náhlé brzdění může rozhodit vozidlo ještě více, což povede k nekontrolovatelné rotaci. Místo toho se soustřeďte na řízení a postupně upravujte trajektorii vozu. Pamatujte, že jemné a plynulé pohyby volantem mají mnohem větší šanci vás vrátit do bezpečného směru než panický pokus o zastavení.

Automat?

Pokud řídíte auto s automatickou převodovkou, platí jedno zásadní pravidlo: nešlapejte ani na plyn, ani na brzdu. U přetáčivého smyku, kdy zadek vozu klouže ven ze zatáčky, musíte točit volantem do směru smyku, tedy opačně, než kam vás vůz táhne. U nedotáčivého smyku (nejčastěji u předokolek) je důležité jemně srovnat volant a počkat, až se pneumatiky znovu chytí. Čtyřkolky mají výhodu lepší trakce, ale kvůli vyšší rychlosti smyku může být reakční čas kratší.

Nedotáčivost  – nejčastější forma smyku

Nedotáčivý smyk je situace, kdy vůz při prudkém zatočení pokračuje spíše rovně, než aby reagoval na pohyb volantem. Tento jev je typický pro auta s pohonem předních kol, ale může nastat i u jiných konfigurací. Nejčastěji se objeví při vysoké rychlosti nebo na kluzkém povrchu. Klíčem k jeho zvládnutí je rychlé snížení rychlosti (bez brzdění!) a jemná korekce volantem. Udržujte klidnou hlavu, soustřeďte se na směr jízdy a dejte vozidlu čas znovu získat trakci. Pamatujte že správnou reakcí můžete minimalizovat riziko nehody. Klíčem je však prevence – přizpůsobte rychlost podmínkám a udržujte svůj vůz v dobrém technickém stavu. Bezpečná jízda začíná u vás!

Zdroj info: Besip.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?

Banner 1 345
15 %
Bosch 1 334
14 %
Exide 2 120
23 %
Varta 3 108
34 %
Yuasa 807
9 %
Jiná 544
6 %
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články