Jak řešit přetáčivý smyk u vozidla

16. 10. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Je jedno, jestli přetáčivý nebo nedotáčivý, jakmile jde auto do smyku, vždycky to smrdí problémem. Ten přetáčivý je ale asi přeci jenom horší varianta.

Přetáčivý smyk

V případech, kdy se děje nějaká krizovka, není moc času na vyhledávání řešení na internetu a popravdě i když budete mít načteno k danému tématu tisíce článků, ta první reakce bude vždy instinktivní. Někdo zpanikaří a pustí volant, jiný začne prudce brzdit, doufaje v happyend. Proto je ze všeho nejlepší mít danou situaci natrénovanou dopředu, což umožní jednak její rychlé rozpoznání a pak taky úspěšné vybruslení z ní.

V případě smyků existují speciální kurzy k tomu určené, ale od věci není ani zajet si v zimě někde na opuštěné parkoviště a na namrzlé ploše si vyzkoušet chování auta v mezních situacích. Tam si člověk zažije ty správné instinkty a prvotní reakce.

Jak vzniká přetáčivý smyk?

Při přetáčivém smyku ztratí trakci zadní náprava. Děje se tak často v okamžiku, kdy se řidič blíží do zatáčky s například namrzlým povrchem a při jejím projíždění ubere plyn. Auto, které přestane zrychlovat, se jakoby lehce zhoupne směrem dopředu a tím se zadní kola odlehčí. Na povrch tak působí nižším tlakem, což znamená i nižší tření ve směru příčném na směr jízdy. Po překonání kritické hranice, za kterou je třecí síla nižší než síla odstředivá, se zadní kola vydají ze zatáčky ven a začnou jakoby "předbíhat" ta přední, která mají zatím trakci dostatečnou.

Jak rozpoznat přetáčivý smyk?

Klíčem ke správnému řešení je rozpoznání toho, co se s autem děje. U přetáčivého smyku můžete začít pociťovat silné vibrace ze zadní části auta, které se budou přenášet i do sedačky řidiče. Volant ale půjde pořád stejně ztuha. Celé auto se začne stáčet jakoby bokem.

Řešení přetáčivého smyku

Tady neexistuje zaručený způsob řešení. Obvykle se podaří z toho vybruslit, ale čím rychleji pojedete, tím rychleji se věci dějí a tím menší časový úsek máte na reakci. Dobré taky je nejezdit úplně u okraje vozovky, protože na vyřešení situace je třeba i určitý prostor.

Pokud je to jen trochu možné, určitě nebrzděte, to situaci jen zhorší. Namísto toho sešlápněte spojku a točte na opačnou stranu, jakoby směrem utíkajícímu zadku auta. A moc se s tím nemazlete, naopak se nebojte pěkně s volantem škubnout. Auto by se mělo začít srovnávat a záď auta se vydá na opačnou stranu, tedy zpět do zatáčky.

V tomto bodě ale pozor, začněte zase volant rovnat a můžete přidat plyn - akcelerace pomůže tomu, aby se celé auto nerozkývalo, což začne být v jistém bodě neřešitelné. Hodně by taky měly pomoci jízdní asistenti. Se samotným přetáčivým smykem si sami poradit neumí, ale pomohou auto srovnat do jízdního směru. Jakmile auto zase jede rovně a všechna kola mají trakci, jste z toho venku.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články