Aktivní vs. pasivní bezpečnost aut

20. 12. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Pojmy aktivní a pasivní bezpečnost aut mohou být pro někoho trochu matoucí. Jak se ale dozvíte v článku, tak je mezi oběma pojmy zásadní rozdíl a nejedná se o nic složitého.

Aktivní a pasivní bezpečnost

Bezpečnostní prvky automobilů:

  1. Aktivní vs. pasivní bezpečnost aut - právě čtete
  2. Jak probíhají crash testy aut
  3. Bezpečnostní pásy a jejich důležitost

Aktivní bezpečnost

Prvky aktivní bezpečnosti v automobilech jsou takové, které mají za úkol zabránit dopravní nehodě nebo jí předejít. Jsou to různé technické systémy, ale i vlastnosti daného auta, které přispívají ke snížení rizika, že dojde k něčemu, co nechceme.

ABS

Poměrně letitá technologie, která zabraňuje tomu, aby se vůz stal při brzdění neovladatelným. V okamžiku, kdy jdou kola smykem, začne systém přerušovat brzdný účinek na jednom nebo více kolech a tím vrací vozu trakci potřebnou k provedení například vyhýbacího manévru.

ESP

Systém, který porovnává směr jízdy s tím, co požaduje řidič. Podle toho pozná, že vůz buď je nebo není ve smyku. Pokud ano, sníží výkon motoru a pomocí přibrzďování jednotlivých kol stabilizuje auto. Zabraňuje tak tomu, aby se dostalo do neřiditelného smyku.

Výkon motoru

U silných vozů bývá často jejich výkon označován za prvek aktivní bezpečnosti. To vychází z logiky, že z mnoha potenciálně nebezpečných a rizikových situací lze jednoduše ujet přidáním plynu. Typicky se jedná třeba o předjíždění, které je s výkonným motorem přeci jen rychlejší.

Pasivní bezpečnost

Pokud už dojde na prvky pasivní bezpečnosti, znamená to, že se stalo něco, co se stát nemělo. Jsou to totiž ty faktory, které mají následky nehody co nejvíce snížit, pokud už na ni dojde.

Bezpečností pásy

V případě, že vůz prudce zastaví, třeba nárazem, zabraňují tomu, aby tělo setrvačností pokračovalo v pohybu a na své dráze se střetlo třeba s volantem nebo palubní deskou. Je to asi nejznámější bezpečnostní prvek, který umí zásadně zmírnit následky dopravních nehod.

Airbagy

Vzduchový pytel (vak), který se nafoukne, je lepším místem pro dopad hlavy nebo jiné části těla, než tvrdý plast palubní desky. Na základě údajů z čidel pomocí odpálení pyropatrony vyvíjející plyn airbag naplní. Během několika následujících sekund se zase vyfoukne, ale to už je obvykle po všem a airbag odvedl svoji práci.

Pevnost karoserie a deformační zóny

Výrobci se často chlubí tím, že karoserie jejich vozu je tuhá a vyrobená z pevnostních slitin. To nám může být jako řidičům vcelku ukradené, ale jen do té doby, než vůz do něčeho narazí. Potom jsme rádi, že nám motor neskončil na klíně a že se přední část auta zdeformovala, jak měla. Prostor pro posádku musí zůstat pokud možno netknutý.

Systém eCall

Když dojde ke karambolu, je samozřejmě dobré, když se o tom někdo dozví, ideálně dispečer na lince 112. Pakliže je posádka ve stavu, který jí neumožňuje zavolat o pomoc telefonem, rapidně se snižuje šance na záchranu. Krev teče, plíce jsou bez kyslíku a každá vteřina je drahá. eCall pozná, že došlo k nehodě, spojí posádku přes reproduktor s dispečerem a odešle prostřednictvím datového spojení polohu vozu. I když nikdo neodpovídá, dispečer na místo vyšle pomoc. Systém lze aktivovat i manuálně. V případě, že je řidič svědkem jiné nehody nebo je jinak v ohrožení.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články