🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Co znamená formulace dodržení bezpečné vzdálenosti?

27. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Zákon o dodržení bezpečné vzdálenosti prošel novou úpravou. Už se nehraje na metry a sekundy.

Dodržení bezpečné vzdálenosti: co to znamená?

Víte, jaká je bezpečná vzdálenost od auta před vámi? V Evropě se liší! Zatímco ve Francii a na Slovensku se doporučuje dodržovat dvousekundový odstup, ve Finsku si vystačíte s jednou sekundou a v Norsku dokonce s necelou půl sekundou. U nás to jsou obecně dvě sekundy. Dvě vteřiny jsou minimum, ale ideální je dodržovat rozestup pěti vteřin. To vám poskytne dostatek času na reakci i v případě, že řidič před vámi nezareaguje včas. Toho lze dosáhnout tak, že si vyberete pevný bod na silnici (např. strom) a budete počítat „jednadvacet, dvaadvacet“. Pokud projedete kolem bodu dříve, než tuto formuli odříkáte, je potřeba zvětšit odstup. Je důležité si také uvědomit, že se bezpečná vzdálenost zvyšuje s rychlostí. Při jízdě na dálnici je proto nutné udržovat větší odstup než v městském provozu.

Závodníci mají utrum

Stalo se vám už někdy, že jste jeli v klidu podle předpisu (nebo mírně nad) a najednou se za vámi vynoří „závodník“, který se vám lepí na zadní nárazník? Nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi auty je bohužel běžný jev a patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod.

Legislativa v České republice nedefinovala bezpečnou vzdálenost na silnicích jasně a srozumitelně. Pouze obecně uvádí, že „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“. To však dávalo policistům jen málo prostoru pro posuzování porušení zákona a udělení případné pokuty. 

Dnes už je ale situace jiná. Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích prošel změnou a jeho znění je nově takové: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním bezpečnou vzdálenost, aby mohl zastavit vozidlo v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“

Jak to pak vypadá v praxi?

Řidič jedoucí za jiným vozem nese zodpovědnost za dodržování bezpečné vzdálenosti. Pokud dojde k nehodě a řidič vzadu nedobrzdí, bude s největší pravděpodobností potrestán za nedodržení této povinnosti, a to bez ohledu na důvod zastavení vpředu jedoucího vozu. Důvod je prostý: řidič vzadu musí mít dostatek času a prostoru zareagovat a zabránit kolizi.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články