PRÁCE 🧰

ESP systém – aby auto jelo směrem, kterým řidič chce

9. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

Zejména v zimě je jedna věc to, kam by rád jel řidič a druhá věc je, kam reálně jede auto. Což je někdy docela rozdíl. Proto bylo vymyšleno ESP, aby pomohlo jet autu kýženým směrem i třeba na náledí nebo uježděném sněhu.

ESP systém – aby auto jelo směrem, kterým řidič chce

Články na téma bezpečná jízda:

  1. Kurz bezpečné jízdy: Co vše se při něm naučíte?
  2. Defenzivní jízda - co to znamená a jaké jsou zásady?
  3. Brzdná dráha auta a motocyklu
  4. Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla
  5. Bezpečná vzdálenost mezi vozidly
  6. ESP systém vypněte dlouhým podržením tlačítka - právě čtete
  7. Dodržení bezpečné vzdálenosti: co to znamená? - již brzy

Před rokem 2011 nebylo ESP povinné a ačkoliv ho výrobci už do spousty aut montovali, jezdilo jich pořád hodně bez této vymoženosti. Když to řidiči v zimě na namrzlé silnici v zatáčce uklouzlo, byl to jen a pouze jeho problém, žádná elektronika ho z toho nevytáhla. Maximálně mu pomohlo ABS, ale to bylo vše. ESP trochu změnilo pravidla hry a sice nedokáže oklamat fyzikální zákony, ale umí pomoci tomu, aby se z drobného smyku nestalo neštěstí.

ESP systém porovnává a reaguje

Princip funkce ESP je poměrně jednoduchý. Sleduje úhel natočení volantu a další věci, podle kterých řídící jednotka umí vypočítat, jak rychlé by mělo být zrychlení v příčné i podélné ose. To současně snímá pomocí snímače dostředivého zrychlení, který právě toto zrychlení měří. Když se vypočtený předpoklad liší od reality, zasahuje ESP. Typicky se jedná o situaci, kdy řidič zatočí, ale kluzký povrch pod koly nezvládne přenést tření a dojde tak k omezenému zatočení, nebo dokonce žádnému. Může však nastat i situace opačná, kdy se auto začne točit kolem svislé osy víc, než je potřeba pro projetí zatáčky.

ESP byl vymyšleno přesně pro tyto situace. Nesahá do řízení, volant a točení s ním je stále v režii řidiče. ESP však pomůže tím, že pomocí přibrzďování kol autem jednoduše pootočí v příslušném směru. Funguje to podobně jako zatáčení u pásových vozidel, která zatáčí jednoduše přibrzděním nebo zastavením pásu na straně, kam je potřeba zatočit. V autě se to samozřejmě musí dít velmi rychle, v řádu desetin sekundy, a situaci systém monitoruje neustále, aby také včas zasahovat přestal. Přibrzďuje to kolo, které potřebuje nejvíc, když rovná přetáčivý smyk, tak obvykle zadní vnější, když potřebuje zmírnit nedotáčivost, tak vnitřní přední.

ESP kontrolka

Činnost ESP řidič registruje jako cukání, které ovšem přináší i natočení vozidla ve smyku požadovaným směrem. Je důležité nepanikařit, nechat elektroniku dělat svoji práci a především netočit zběsile volantem. Řidič může zatáčku třeba trochu utáhnout, ale točení zpět nebo naopak ještě víc do zatáčky přinutí systém měnit trajektorii na takovou, která nemusí být optimální, ale snaha ESP bude jí dosáhnout. Ve finále tak auto může skončit v příkopě, kam mu právě ESP pomohlo. Aktivní zásah hlásí ESP blikáním příslušné kontrolky na palubní desce.

ESP systém vypněte dlouhým podržením tlačítka

Pro případy, kdy hodlá řidič jet řízeným smykem a nechce, aby mu elektronika do těchto hrátek zasahovala, bývá v autech tlačítko pro vypnutí ESP. Je potřeba ho podržet delší dobu (3–12 sekund). Následně se tlačítko ESP OFF rozsvítí. Ani to však nemusí znamenat, že zůstane tento systém nečinný. Velmi často se jenom posune hranice jeho tolerance a lehké uklouznutí na ledu řešit nebude, jakmile půjde auto opravdu bokem ze zatáčky ven, dost možná už zasáhne. Bývá to popsané v manuálu, kde je i většinou vysvětleno, co přesně vypnutí ESP způsobí. Zapnutí se dá realizovat opětovným stiskem tlačítka, tentokrát už krátkým, případně vypnutím a zapnutím motoru.

Zdroj info: heycar.co.uk.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články