Řada řidičů před startem zimní sezóny otálí s přezutím. Mnohdy ale neví, jaká rizika jim v případě dopravní nehody hrozí. S potížemi mohou přijít policejní složky i pojišťovny.
Jaká rizika hrozí při používání letních gum v zimě?

Články na téma zimní pneumatiky:
- Zimní pneumatiky a zákon
- Povinnost zimních pneu v Německu
- Jak vybrat zimní pneumatiky
- Zimní pneumatiky vs. celoroční pneumatiky
- Do kdy musí být zimní pneu
- Přezouvání na zimní pneumatiky - jaké jsou největší chyby
- Jak vybrat zimní pneumatiky
- Zimní pneu značky Yokohama – Stojí za to?
- Letní gumy v zimě a možná rizika - právě čtete
- Letní a zimní pláště na autě: Co na to říká zákon?
Zákon mluví poměrně jasně. Zimní pneumatiky musí mít každý řidič na svém autě od 1. listopadu do 31. března. Je to ale pouze v případě, kdy se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, námraza nebo led. Zároveň se ale také jedná o situaci, kdy je vzhledem k počasí možné ze strany řidiče předpokládat, že se na silnici během jízdy může led, námraza nebo souvislá vrstva sněhu vyskytnout.
Z výše uvedené definice je tedy jasné, že není potřeba, aby každý motorista již koncem října stepoval v autoservisu s žádostí o výměnu pneumatik. Zároveň ale i v této věci platí poměrně jednoduchá zásada – štěstí přeje připraveným.
Co je pro zimní gumy typické?
Zimní pneumatiky se od těch letních v mnoha případech odlišují. Jsou vyrobeny ze speciální směsi, jež si udržuje optimální vlastnosti při nižších teplotách. I proto odborníci v praxi říkají, že přezutí na zimní gumy by mělo nastat ve chvíli, kdy teplota klesne pod sedm stupňů Celsia. Pro tyto teploty totiž platí, že běžná guma letních pneumatik již tvrdne, což snižuje přilnavost.
K tomu se však samozřejmě řadí i jedna výjimka. Tou je dopravní značka „Zimní výbava“, která v praxi hovoří o tom, že povinné přezutí na zimní obutí platí bez ohledu na stav vozovky. Nejčastěji se s ní řidiči setkají na horách. Ještě častěji se však nachází hlavně v zahraničí, třeba v nedalekých Alpách.
Jak je to s pokutou
Pokud by se řidič dostal do střetu s policií a zimní gumy by byly zrovna při daném počasí potřeba, vystavuje se řidič riziku dvoutisícové pokuty. Ještě větší problém by však nastal v případě, kdy by motorista na letních gumách na ledu, sněhu či námraze způsobil dopravní nehodu. V takovém případě by řidič neměl problém pouze s policií, ale také s pojišťovnou.
Jestliže by se totiž při následném vyšetřování ukázalo, že použití letních pneu mělo na samotnou nehodu dopad, mohlo by to mít negativní důsledky i pro samotné pojistné plnění. V takovém případě totiž pojišťovna může v krajním případě požadovat náhradu škody, i když měl řidič platné povinné ručení. To se může navíc týkat i úhrady nákladů spojených s nehodou, a tedy i kompenzace za ztrátu příjmu či léčebné výdaje.
Zimní gumy ale nejsou jediným faktorem, na který se musí motoristé zaměřit. Musí totiž také hlídat, že gumy jsou v provozuschopném stavu. Nesmí být tedy ani sjeté, jinak se motorista vystavuje riziku krácení výše pojistného plnění, což v praxi zjednodušeně znamená, že mu nebudou proplaceny veškeré náklady na opravu vozidla nebo jiné škody, která při nehodě vznikla.
Zdroj médií: Depositphotos.