PRÁCE 🧰

Kdy vyměnit zimní pneumatiky za letní

6. 4. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

Období přezouvání ze zimních pneumatik na letní se pomalu blíží. Kdy je nejvhodnější doba na to přezout? A na co si dát při přezouvání pozor?

Kdy měnit zimní pneu za letní

Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích udává řidiči povinnost mít na motorovém vozidle obuté zimní pneumatiky v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza (nebo takové počasí lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat) a je mezi 1. listopadem až 30. březnem.

Výměna zimních pneu za letní

Od 1. dubna do pneuservisů nabíhají řidiči a chtějí si nechat přezout pláště ihned na letní. Rozhodujícím parametrem pro výměnu zimních pneumatik na letní ale není pouze datum. Řidiči by se měli řídit především teplotou – ta by měla pohybovat konstantně kolem 7‑8 °C. Běžně se přezouvá v období od 1. do 10. dubna – v tomto období se teploty umírní a stabilně se pohybují již nad 7 °C. Při přezouvání v brzkém jaru však nezapomínejte na ranní mrazíky, které se objevují ještě i v dubnu. Výměna zimních pneumatik za letní se rozhodně nevyplatí urychlovat. Za ten týden ježdění ve vyšších teplotách gumy opravdu nesjedete.

Jedny z nejlevnějších pneu na trhu s dopravou zdarma

Na co si dát pozor při přezouvání na letní pneumatiky?

Při přezouvání je důležitý správný utahovací moment. Šrouby by neměly být málo a ani moc dotažené. Utažení kol a šroubů je možné pomocí momentového klíče, který by měl dotahovat s přesností na Nm (newtonmetry). Zkontrolovat všechny šrouby je vhodné také po první jízdě od výměny. Uvolněné šrouby mohou nadělat nepěknou škodu, a to i při jízdě po rovné silnici.

Důležité je také dodržovat správnou rotaci u pneumatik, které to vyžadují. Rotace se vyskytuje u směrových pneumatik. Na bočnici pláště se nachází šipka, která musí být ve směru jízdy. Prohozením plášťů s rotací se mohou výrazně zhoršit jízdní vlastnosti. Každá pneumatika musí být také správně nahuštěna. Přehuštěná pneumatika se sjíždí více uprostřed a má menší kontakt s vozovkou, podhuštěná pneumatika se víc sjíždí zase na krajích a má větší valivý odpor, čímž zvyšuje spotřebu.

Zdroj info: Pneumatiky, Oponeo, odborník, Barum.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články