Katalyzátor: k čemu slouží a jak se k němu chovat?

13. 2. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

Katalyzátor výfukových plynů slouží k tomu, aby se snížilo množství škodlivin, které vycházejí z výfuku. Pozor! Nepleťte si ho s filtrem pevných částic, jsou to dvě odlišné komponenty.

Protože není možné namíchat složení směsi vzduchu a paliva, která by poskytla vysoký výkon při minimu škodlivin, musejí výrobci automobilů ničit tyto látky na výstupu, tedy předtím, než jsou vypuštěny do ovzduší. A zde do hry katalyzátor, který chemickými reakcemi umí přeměnit nežádoucí látky na takové, které nejsou tak nebezpečné. V praxi se tak mění především oxid uhelnatý, uhlovodíky a oxidy dusíku na vodní páru, dusík a oxid uhličitý.

Katalyzátor je velice zjednodušeně v podstatě takový filtr, jehož plocha je pokryta vzácnými kovy, nejčastěji se jedná o platinu a rhodium. Součástí celého systému je i lambda sonda, která měří poměr okolního vzduchu a výfukových plynů. Tyto informace předává řídící jednotce, která podle toho upravuje složení směsi. Dnes nejčastěji používaný je u benzinových motorů třícestný katalyzátor.

A jak se tedy ke katalyzátoru chovat, aby vydržel? Předně je třeba vyvarovat se použití přísad do benzínu, které obsahují olovo. Další věcí, která mu vadí, je nespálené palivo. To se do něj může dostat při dlouhém startování, kdy motor nechce chytnout, ale častěji při roztlačování. Nespálená směs sama o sobě tolik nevadí, horší to je, když pak po nastartování začne ve výfuku hořet a katalyzátor se ohřeje nad 1400°C, což je pro něj konečná.

Špatnou funkci katalyzátoru můžete poznat podle ne zcela běžného zápachu výfukových plynů, které budou cítit jakoby po zkažených vejcích. Dalším příznakem mohou být problémy s nastartováním a snížená dynamika vozu. Za tu může být ale zodpovědná i vadná lambda sonda, jejíž výměna není nijak zvlášť finančně náročná ani složitá.

Zdroj médií: pxfuel

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?