Technická kontrola auta - souhrnné informace

10. 5. 2022 4 min. čtení Tipy a rady

Technická kontrola může, ale nemusí být velkým strašákem. Pokud je vozidlo v pořádku, není se čeho bát. V opačném případě vás čekají nepříjemnosti a také další výdej peněz na opravu vozu, aby mohlo znovu projít technickou a tentokrát s pozitivním výsledkem.

Technická kontrola - vše, co o ní musíte vědět

Co je technická kontrola?

Každý, kdo vlastní automobil musí tuto kontrolu každé dva roky podstoupit (v případě nového vozu, je první kontrola za čtyři roky, a pak už ve stejném časovém intervalu). Tato kontrola se podstupuje na tzv. stanicích technické kontroly, kde mimo jiné provádějí i jiné úkony jako například měření emisí nebo evidenční kontrolu.

Za technickou kontrolu se samozřejmě platí. Výše není stanovena zákonem, a tak se v každé stanici můžete setkat s jinou cenou. Dražší to bude ve větších městech. Nicméně připravte si zhruba 1500 korun a více, k tomu je pak nutné připočítat ještě cenu za měření emisí. Předem se také informujte, jestli je možné platit pouze hotovostí nebo berou i karty. Další náklady jsou, když je vůz ve špatném stavu a kontrolou neprojde - ale to už je zcela individuální věc.

Technická kontrola bývá hodně podrobná. Kontrolují se následující věci:

  • Stav tachometru, registrační značka, včetně VIN kódu,
  • technický stav geometrie, vůle, brzd, skel a světel,
  • kontrolou projde také podvozek, při té příležitosti i pneumatiky s ráfky,
  • celkový stav karoserie,
  • a samozřejmě také motor.

Co je nutné si připravit?

Ještě než se vypravíte na svůj termín technické kontroly, nebylo by od věci nejprve vůz objednat na celkovou prohlídku do autoservisu. Tímto krokem předejdete možnosti, že technickou auto neprojde, protože na případnou závadu přijdou až tam. Kompletní prohlídka v servisu by měla odhalit malé, ale i závažnější problémy - ty samozřejmě nechte hned opravit.

Jakmile bude auto přichystáno, nebrání už nic tomu, abyste zkusili své štěstí. S sebou si ale vezměte ještě malý a velký techničák, případné doklady o homologaci a také protokol o měření emisí (pokud jste je podstoupili před samotnou STK). A také peníze. Pokud se náhodou stane, že budete muset technickou opakovat, pak nezapomeňte při druhém pokusu ani původní protokol.

Jak to celé probíhá?

Nejedná se o úkon, kterého byste se měli bát. Tedy pokud je auto v pořádku. Každopádně před cestou odstraňte poklice, pokud jimi kola disponují. Někde to celkem hrotí, jinde jsou mírumilovnější.

Po příjezdu do stanice je nutné se ohlásit na recepci, kde doložíte všechny dokumenty a zaplatíte poplatek. Je-li nutné absolvovat měření emisí, mechanik vás nasměřuje do správné dílny. Zde se také kontroluje VIN kód. Poté následuje kontrola ostatních věcí, která se ale provádí v jiné dílně. U tohoto kroku není potřeba vaše asistence. Jakmile bude hotovo, budete informováni.

V protokolu o technické kontrole naleznete informace o tom, jak jste dopadli nebo vám je sdělí mechanik. Prakticky lze v dokumentu nalézt tyto věci:

  • bez závad - technickou jste prošli na jedničku
  • lehké závady - dostanete jejich výpis, avšak tyto závady nebrání v provozu na pozemních komunikacích, technickou jste prošli, ale bylo by vhodné je co nejdříve odstranit -> typicky: malé mechanické poškození nebo počínající korozi
  • vážné závady - technickou jste neprošli a musíte ji opakovat, na opravu máte 30 dní -> typicky: pokročilá koroze, opotřebované brzdové obložení
  • nebezpečné závady - technickou jste opět neprošli a musíte ji opakovat po odstranění závad, auto není provozuschopné na pozemní komunikaci, tedy s vozidlem nemůžete odjet a musíte si zajistit odtah -> typicky: únik provozních kapalin, poškození palivového nebo brzdového systému

S propadlou technickou ani krok!

Jestliže jste technickou neprošli nebo ji máte propadlou a na kontrolu se z neznámého důvodu v nejbližší době nechystáte, neměli byste s takovým vozem nikam ani vyjíždět. To ze dvou celkem důležitých a logických důvodů.

V případě, že půjde o situaci, kdy máte propadlou technickou jen pár dní, může být policie ještě shovívavá, pokud ale o několik týdnů, může být situace už trochu jiná. V případě, že vás tedy hlídka zastaví a tento stav zjistí, hrozí vám pokuta 2 000 korun na místě.

Horší to bude v případě, že jste nedbali na slova - vůz je nezpůsobilý k provozu - a s autem vyrazili brázdit silnice. V takovém případě, pokud vás zastaví, tak nejen, že jde celý přestupek rovnou do správního řízení, kde vám mimo jiné hrozí pokuta 10 000 korun, ale můžete také přijít o řidičské oprávnění až na 6 měsíců. Pozor na to tedy! Stejně jako když s tímto vozem způsobíte dopravní nehodu, pojišťovnu rohlíkem neopijete a následná úhrada půjde z vaší kapsy, protože jste s tímto autem neměli co dělat na silnici.

Zdroj info: Cebia. Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články