Nefungující parkovací senzory jsou poměrně běžnou závadou. Vlastně ona to dost často ani závada není a náprava je velmi jednoduchá.
Nefungují parkovací senzory – možné příčiny
Články na téma odhalení závad a chyb na autě:
- Co je nouzový režim v autě
- Jak poznat vadnou zapalovací svíčku
- Jak poznat vadný čep řízení
- Vstřikovače – riziko moderních motorů
- Jak poznat závadu termostatu auta
- Palivové čerpadlo ničí jízda s téměř prázdnou nádrží
- Nefungují parkovací senzory? Příčina je často banální - právě čtete
- Jak vypnout nouzový režim auta?
- Kulový čep řízení – jak poznat, že je špatný?
Jak fungují parkovací senzory?
Abychom pochopili, kde může být příčina problémů, je fajn vědět, jak věci fungují. V případě parkovacích senzorů to není nijak složité, používají totiž ultrazvuk. Vyšlou ultrazvukový signál, který se odrazí od překážky. Po odrazu ho část putuje zpět. Jakmile senzor zjistí, že se signál vrátí, je schopen z rozdílu času mezi vysláním a přijetím signálu spočítat, jak daleko je překážka. Tuto informaci pak akusticky nebo vizuálně předává řidiči.
Obvyklý problém
Nejčastější závadou parkovacích senzorů je jejich překrytí nečistotami nebo sněhem. Pro správné fungování by měly být plošky čisté, nicméně snesou určité řekněme „provozní zaprášení“, tedy vrstvičku pylu, nečistot z vozovky, sem tam nějaký hmyz. Problém však nastane obvykle v zimě, kdy se za mrazu a sněžení na senzorech může vytvořit vrstvička ledu, takže jejich funkce je znemožněna.
Pakliže tedy senzory nefungují nebo naopak trvale hlásí překážku v bezprostřední blízkosti vozidla, zkuste je očistit. Typicky jsou zabudované v nárazníku a mají podobu malých koleček o průměru zhruba 1,5 centimetru.
Také čtěte
Další možnou příčinou může být vyřazení senzorů z provozu pomocí tlačítka, které je k tomu určené. Pro případ, že za autem je třeba přívěsný vozík (a senzory tedy snímají vozík a nikoliv překážky za autem), je možné je tlačítkem vypnout. Některá auta to mají dokonce udělané způsobem, že přední senzory je potřeba při jejich potřebě zapnout tlačítkem. Zadní senzory se zapínají při zařazení zpátečky samy. Spousta lidí tak třeba ani netuší, že jejich vůz má senzory dvoje a krom zadních i přední. Takto lehce nešikovně to mají třeba některé starší Toyoty.
Voda v senzoru a rozežraný konektor
Jsou-li senzory čisté a přesto nefungují, bývá obvykle problém ve vodičích. Konektory a kabely jsou vystavené vlhkosti a v zimě soli, takže jejich životnost není neomezená. Zatéct může i přímo do senzoru. Pakliže chcete zjistit, který senzor je špatný, stačí přiložit ucho – ten, který je v pořádku, se ozývá, jakoby v něm loupe. Pakliže je senzor mimo provoz, neuslyšíte nic.
První pomoc je, prostříknout senzor WD-40 nebo jiným sprejem s podobným účinkem. Překvapivě někdy pomáhá i stříknout trochu přípravku z vnější strany nárazníku, tedy z té „akční“ strany. WD-40 vypudí vodu se pomůže obnovit funkčnost elektroniky, ale nepomůže to samozřejmě vždy.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.